Apropos brug af digitale medier – Årsrapport – Index Danmark Gallup

apropos bureau kontoret

Kvalificér dit marketingbudget. Få et forspring med målgruppen og en bedre Return on Investment..

I denne årsrapport serverer vi seneste udvikling i danskernes anvendelse af: LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, X, Snapchat, Online streaming, Nyhedssites og Internettet generelt.

Inden du investerer og planlægger din kampagne skal du kende din målgruppe. Med målgruppen får du et bedre beslutningsgrundlag til valg af dine kanaler. Hvor er målgruppen størst, hvor er det bedste match og hvor engageret er målgruppen hen over ugen og i tidsforbruget. 

Hvis du kan besvare disse spørgsmål, behøver du ikke fordybe dig i rapporten her. Derimod skal du gøre dig selv den tjeneste at fortsætte læsningen, hvis du er interesseret i at blive klogere på danskernes anvendelse af sociale medier og digitale kanaler. I denne rapport fremgår også seneste udvikling og tendenser, som du kan benytte til at udvælge eller prioritere de mest relevante kanaler for din næste kampagne.

Trends 2021-2023:

Evt. opsummering / vigtigste udvikling / pointer?

Ellers pas på din virksomhed / marketing budgettet. Vi bruger mange kanaler og meget af vores tid på mange kanaler – det er svært at finde vej i medie junglen. Derfor er det vigtigere end nogensinde at du ved hvem du skal have fat i.

Engagement i tid fordelt pr. kanal:

Hver dag bruger danskerne i gennemsnit 52 minutter på sociale medier.

Kvinder bruger 57 minutter, hvor mænd bruger 47 minutter.

Alder/Tid Sociale Medier Streaming Flow-tv
12-17 år: 107 minutter
18-24 år: 102 minutter
25-34 år: 70 minutter
35-49 år: 49 minutter
50-64 år: 36 minutter
65 år eller ældre: 19 minutter

Sociale Medier – Danskernes forbrug fordelt pr. medie

Danskernes adfærd på LinkedIn adskiller sig fra Facebook og Instagram.

Knap halvdelen (46%) af LinkedIns ugentlige besøgende bruger kanalen dagligt/næsten dagligt, hvor det på Instagram er 75% og 82% på Facebook.

Medie/Frekvens Ugentligt Flere gange dagligt 5-7 gange ugentligt 1-4 gange om ugen
Facebook 3.776.000 52% 82% 18%
Instagram 2.271.000 47% 75% 25%
LinkedIn 1.234.000 18% 46% -
TikTok 732.000 60% 83% 17%
Snapchat 2.021.000 47% 71% 29%
X 544.000 47% 54% 46%

Sociale Medier 2021-2023:

Facebook rammer bredt

  • 83% er mellem 20-69 år 
  • 57% kvinder
  • Husstandsindkomst: Kr. 604.000
  • Facebook er gået fra 3.694.000 ugentlige brugere i 2021 til 3.776.000 i 2023
  • I perioden er der et mindre fald i målgruppen 18-39 år.

På Instagram er 64% kvinder

  • 18% er mellem 12-19 år,
  • 64% er mellem 20-49 år 
  • Husstandsindkomst: Kr. 645.000
  • Instagram er gået fra 2.052.000 ugentlige brugere i 2021 til 2.271.000 i 2023

På LinkedIn er 57% mænd

  • 82% er mellem 25 og 59 år 
  • 83% er erhvervsaktive 
  • Heraf er 40% beslutningstagere, erhvervsaktive indkøbere 
  • Husstandsindkomst: Kr. 797.000
  • LinkedIn er gået fra 1.072.000 ugentlige brugere i 2021 til 1.234.000 i 2023. 

TikTok har den yngste profil

  • 83% er under 34 år 
  • 39%: 12-17 år
  • 22%: 18-24 år
  • 21%: 25-34 år
  • Der er en ligevægt af kvinder og mænd
  • Husstandsindkomst: Kr. 362.000
  • TikTok er gået fra 518.000 ugentlige brugere i 2021 til 732.000 i 2023. 

Snapchat har en ung profil

  • 75% er under 39 år
  • 23%: 12-17 år
  • 20%: 18-24 år
  • 33%: 25-39 år
  • 61% er kvinder
  • Husstandsindkomst: Kr. 627.000
  • Snapchat er gået fra 1.898 ugentlige brugere i 2021 til 2.021.000 i 2023. 

X har en ung profil

  • 64% er mellem 15 og 39 år
  • 9%: 15-17 år
  • 18%: 18-24 år
  • 37%: 25-39 år
  • 77% er mænd, 35% er under uddannelse
  • Husstandsindkomst: Kr.517.000
  • Snapchat er gået fra 503 ugentlige brugere i 2021 til 544.000 i 2023. 

Søgemaskiner 2023

Brug af søgemaskiner – praktisk informationssøgning

  • 4.249.000 benytter hver uge mobiltelefonen til at søge praktiske informationer
  • Heraf søger 74% dagligt/næsten dagligt
  • 70% er mellem 20 og 59 år
  • Ligelig fordeling mellem kvinder og mænd

Brug af søgemaskiner – nyhedssøgning

  • 3.962.000 benytter hver uge mobiltelefonen til at læse nyheder
  • Heraf læser 78% dagligt/næsten dagligt
  • 68% er mellem 30 og 69 år
  • Lidt flere mænd end kvinder

Brug af søgemaskiner – søgning efter underholdning

  • 2.988.000 benytter hver uge mobiltelefonen til at søge information om underholdning
  • Heraf søger 51% dagligt/næsten dagligt
  • Alle aldre søger information om underholdning
  • Lidt flere kvinder end mænd

Online video-streaming 2023

Brug af streamingtjenester som YouTube, Vimeo mfl.

  • I 2023 streamer 2.635.000 danskere hver uge små film/filmklip svarende til 51%
  • Heraf streamer 55% dagligt/næsten dagligt
  • 66% er mænd
  • 64% er mellem 20-49 år
  • Brugen af streamingtjenesten er gået frem med 3% i perioden 2021 til 2023

Brug af streaming via TV2 Play

  • 1.751.000 bruger hver uge TV2 Play
  • Heraf streamer 42% dagligt/næsten dagligt

Videoklip på nyhedssites

  • I 2023 ser 2.036.000 danskere hver uge videoklip på nyhedssites svarende til 39%
  • Heraf ser 34% dagligt/næsten dagligt
  • 58% er mænd
  • 61% er mellem 30-64 år
  • Der er ingen udvikling i tallene i perioden 2021 til 2023

Nyhedssites

De største medier

  • DR.dk er størst
    • 2.278.000 bruger hver uge dr.dk svarende til 44% af befolkningen
    • 16% bruger dagligt hvoraf 64% er erhvervsaktive, 71% er mellem 30 og 69 år
  • TV2.dk er næststørst
    • 1.947.000 bruger hver uge tv2.dk svarende til 38% af befolkningen
    • 13% bruger dagligt hvoraf 65% er erhvervsaktive, 74% er mellem 30 og 69 år
  • Ekstrabladet er tredjestørst
    • 927.000 bruger hver uge ekstrabladet.dk svarende til 18% af befolkningen
    • 7% bruger dagligt hvoraf 71% er mænd, 83% er mellem 30 og 69 år

Ugentlige brugere på landsdækkende nyhedssites

  • Bt.dk 863.000 (17%)
  • Politiken.dk 510.000 (10%)
  • Berlingske.dk 441.000 (9%)
  • Jp.dk 364.000 (7%)
  • Borsen.dk 307.000 (6%)
  • Nordjyske.dk 177.000 (3%)
    • I Region Nordjylland 141.000 (27%)

Onlinehandel – shopping 

  • 3% handler via Internettet dagligt, 21% en eller flere gange om ugen
    • 926.000 danskere 18 år eller ældre (21%) handler hver uge på Internettet
      • 21% op til 29 år (20%)
      • 59% 30-54 år (41%)
      • 20% 55 år eller ældre (40%)
      • Tallet i parentes er befolkningen

Facts om danskernes brug af digitale medier

  • 93% af danskerne 18 år eller ældre bruger Internettet dagligt
    • 64% til sociale netværk dagligt, 81% en eller flere gange om ugen
    • 36% chatter dagligt, 58% en eller flere gange om ugen
    • 25% modtager nyheds- og tilbudsmails dagligt, 56% en eller flere gange om ugen
    • 18% spiller spil/i apps dagligt, 34% en eller flere gange om ugen
    • 5% deltager i konkurrencer en eller flere gange om ugen
    • 9% klikker på bannerreklame en eller flere gange om ugen
    • 10% læser blogs en eller flere gange om ugen
    • 16% klikker på links til nyheder der er delt på Facebook dagligt, 45% en eller flere gange om ugen

Reklamer – “nej tak”

  • 57% af alle husstande har et “Nej tak skilt” på postkassen
  • 36% er fuldstændig enig eller enig i at de gør hvad der er muligt for at få vist reklamer og lignende, når de besøger hjemmesider (f.eks. med ad-blocking).
  • 21% er fuldstændig enig eller enig i at de altid sørger for ikke at følge deres færden på internettet (sletter cookies, private browsing o lign.)

Vil du lære din målgruppe eller dens adfærd at kende? Så tag kontakt direkte til målgruppespecialist Dorthe Noe eller Lars Marco Andersen fra Apropos Bureau.

(Kilde: Index Danmark Gallup helår 2023)

Relateret

Sikkerhedsprotokoller til E-mailservere: SPF, DKIM og DMARC forklaret

ChatGPT-Midjourney

ChatGPT – Floskler og klicheer

Pas på ChatGPT's floskler og klicheer, når du bruger værktøjet. ChatGPT er fantastisk til at optimere teksterne, men pas på disse fælder ...
Spørgsmål til Apropos Bureau

6 spørgsmål til Apropos Bureau

Da jeg startede hos Apropos Bureau havde jeg 6 spørgsmål. I artiklen kan du læse spørgsmål og svar - Lær om bureauet sammen med mig.