Artikler

Grøn markedsføring – fremtidens forretning

Grøn markedsføring

Miljø- og klimabevidsthed fylder unægteligt en stor del af mange menneskers hverdag. For udover rent faktisk at tage udgangspunkt i en reel problemstilling – vores forhold til den jord vi bor på – er det også blevet ‘hipt’ at være grøn.

Folk der er ligeglade med miljøet bliver i stigende grad anset som værende ignorante, gammeldags og usamarbejdsvillige. Heldigvis kan den grønne omstilling sagtens forenes med din virksomheds brand – læs mere om hvorfor og hvordan i denne artikel.

Omstilling eller omvæltning?

‘Grøn omstilling’ er et buzzword, der bliver brugt meget i medierne og af vores politikere, og det kan være svært at finde ud af, hvad det rent faktisk betyder. Rådet for Grøn Omstilling beskæftiger sig med mange forskellige områder som grøn energi, transport, ren luft og bæredygtigt byggeri, så det er ikke altid lige let som virksomhed at finde ud af, hvor man selv kan gøre en indsats. En helt ny måde at tænke på kan desuden virke uoverskuelig og fremstå som en decideret omvæltning af etablerede strukturer i virksomheden.

Selvom det fremstår kompliceret og uoverskueligt, behøves det dog ikke at være det. Tværtimod kan den grønne omstilling have en gavnlig effekt for din virksomhed og hjælpe din markedsføringsstrategi i den rigtige retning.

Alt tyder på, at klimabevidsthed er et koncept, der er kommet for at blive. Tendensen til at foretrække grønne produkter har været stigende i mange år, og de yngre generationer efterspørger mere og mere, at virksomhederne tager del i kampen for miljøet.

Således mener hele 83% af alle millennials (den ‘unge’ generation), at det er vigtigt, at virksomheder implementerer tiltag i deres strategi, der skal være med til at forbedre vores klima.

Ansvarligt forbrug - fremtidens generationer

Ansvarligt forbrug: fremtidens generationer

Klimabevidstheden og efterspørgslen på mere ansvar fra virksomhedernes side har affødt et helt nyt koncept, som du måske selv er bekendt med: Corporate Social Responsibility (CSR). CSR fungerer som en intern mekanisme i virksomheden, der skal sikre, at virksomheden lever op til en række etiske, sociale og miljømæssige krav.

Disse tiltag kan ved hjælp af grøn markedsføring formidles eksternt – til forbrugeren. CSR handler i høj grad om at levere marketing i øjenhøjde. Gennem transparens og budskaber, der fremstår klare for forbrugeren, er det muligt for din virksomhed at skabe øget interesse for jeres brand og produkt(er).

Desuden er forbrugere i stigende grad villige til at betale mere for produkter, så længe virksomhedens brand fremstår bæredygtigt. Veleksekveret CSR kan derfor tilføje et ‘unique selling point’ til dit produkt gennem appel til nye potentielle kundesegmenter.

5 gyldne regler til effektiv grøn markedsføring

Er du tændt på idéen om grøn markedsføring, men i tvivl om, hvor du skal starte? Frygt ikke – her følger 5 essentielle råd til, hvordan du kommer i gang.

Kend dine kunder
Det er vigtigt, at du har en føling med, hvem dine kunder er. Dine produkter og tiltag skal fremstå forståelige for disse kunder, ellers vil din grønne markedsføringsstrategi ikke være effektiv. Således er det ikke nok blot at udvikle eller introducere et bæredygtigt koncept, der beviseligt har en gavnlig effekt for miljøet – kunderne skal også forstå konceptet. Undgå derfor for mange tekniske fagtermer i din grønne markedsføringsstrategi og sæt i stedet fokus på det miljøvenlige aspekt.

Giv dine kunder medejerskab
Her snakker vi ikke om at overdrage nøglerne til din virksomhed til en af dine kunder. Medejerskab skal her forstås i overført betydning: nemlig at kunden kan se sig selv i – og føler sig som en del af – produktet. Et godt eksempel på medejerskab er elektriske køretøjer. Ved at køre i sin Tesla eller på sit elektriske løbehjul føler kunden, at vedkommende aktivt gør en indsats for at hjælpe miljøet.

Vær transparent
Tag udgangspunkt i konkrete statistikker og målinger, når det kommer til dit produkt. Undgå tvetydighed og rum til tolkning i forhold til den gavnlige effekt, dit produkt har for miljøet. Dette kan afføde skepticisme og skabe en negativ effekt for dit produkts troværdighed, hvilket potentielt kan betyde, at nogle kunder hopper fra.

Bevar dit produkts troværdighed
Når du introducerer et nyt koncept eller laver ændringer i dit produkt, er det vigtigt, at produktet stadigvæk fremstår troværdigt.

Med dette menes, at produktet stadigvæk kan yde den funktion, det hidtil har gjort. Derfor er det vigtigt, at nye, grønne tiltag ikke introduceres på bekostning af produktets brugbarhed, da kunden stadig forventer den samme kvalitet.

Overvej dit prisniveau
Selvom mange forbrugere er villige til at betale mere for bæredygtige produkter, betyder det ikke nødvendigvis, at det er gavnligt at sætte prisen på dit produkt i vejret.

Prisen skal i stedet afmåles med omkostningerne for produktet, samt hvilke kundesegmenter dit produkt henvender sig til. Derfor er det vigtigt, at du er realistisk i din grønne markedsføringsstrategi. Bid således ikke over mere end du kan tygge – små tiltag kan fremstå lige så kraftfulde som store tiltag, hvis de kommunikeres på den rigtige måde.

Kom godt i gang

Det første skridt i den grønne omstilling af virksomheden kan godt være svært. Her er det igen vigtigt at huske på at det er en omstilling – og ikke en omvæltning – det behøves slet ikke at være så drastisk.

Et godt tip til at komme i gang er, at undersøge hvilke muligheder der er i det produkt, du sælger. Du behøves ikke at opfinde den dybe tallerken, hvis den allerede er opfundet.

Her kunne en konkret grøn omstilling være produkter, der bliver solgt i emballage, folie, æsker eller andet indpakning. Her findes der tusindvis af forskellige muligheder for at udnytte mere bæredygtige alternativer til eksempelvis plastik.

Igen er det vigtigt at understrege, at det ikke nødvendigvis er omfanget af de grønne tiltag, du implementer, der har en betydning – det er måden tiltagene bliver kommunikeret på.

Hvis du stadig er i tvivl, eller blot har brug for en samarbejdspartner, hjælper vi dig gerne med at komme godt i gang.

Hos Apropos Bureau har vi mange års erfaring med brand- og konceptudvikling, og vi tager gerne en snak omkring mulighederne for en grøn vinkel på netop dit produkt.

Hvad end du har brug for hjælp på et specifikt område som grafisk design eller styring af dine sociale medier, eller du gerne vil have hjælp til hele din marketingstrategi, skal du være meget velkommen til at kontakte os.

Niveau 1

Timepris

600kr.

*Mindstepris 6000 kr./md.
*Registreres pr. minut ikke påbegyndt time.

Niveau 2

Timepris

700kr.

*Mindstepris 4900 kr./md.
*Registreres pr. minut ikke påbegyndt time.

Niveau 3

Timepris

800kr.

*Mindstepris 3200 kr./md.
*Registreres pr. minut ikke påbegyndt time.

Vi hjælper gerne

Vi vil så gerne hjælpe med at komme frem til hvilken løsning, der passer til din virksomhed og virksomhedens behov.

Vi tager maksimalt 3 nye kundesamarbejder ind pr. md. i 2021.