Julen har bragt “velsignede” annoncebud

Jul på Google

Så blev det endelig jul! Eller for erhvervsdrivende har det faktisk været jul i mindst 2 måneder. Hvis du ikke ved, hvad jeg taler om, så spørg dig selv, hvornår butikkerne begyndte at pynte op? Det gjorde de senest i oktober, hvilket kan forklares med en gammel julesang: Først skal “træet” vises, siden skal det “spises”.  Først skal produkterne vises, siden skal de købes – og derfor har forretningerne længe været i køkkenet for at traktere!

Julen er nok årets vigtigste højtid for de fleste erhvervsdrivende. Der er ustyrligt mange elementer, der skal forberedes op til jul. Der skal pyntes, der skal udvikles kampagner og annoncer, der skal falde online-sne på hjemmesiden, og så skal der laves julekort til både ansatte og kunder. Alt skal stå snorlige, så konkurrenterne kan stay-home-for-christmas. 

Jeg vil ikke skyde med spredehagl; for der er alt for meget at tage fat i. Artiklen vil derfor ensidigt omhandle det, jeg kalder:  Joogle … Jul på Google.

Google joogle

Joogle i Danmark

Lad mig spørge dig: Hvor ofte starter din julegavejagt på Google? Nu er artiklen ikke ligefrem interaktiv, men jeg går ud fra, at det er ret ofte. Når vi får et ønske eller kommer på en idé til samme, er det første, vi som regel gør, næsten altid at lave en Google-søgning. Netop derfor, er det også så utrolig attraktivt for virksomheder at ligge højt på Google i specielt juletiden, så der kan reklameres for alle de gode julekampagner og -tilbud.

Joogle Ads

Hvis vi tager udgangspunkt i Google-annoncering (Ads) og erhvervsdrivende, begynder 22% allerede at planlægge deres annoncering ift. jul i oktober. Det er oftest selvsamme virksomheder, som står stærkt, når forbrugerne for alvor begynder at søge efter julegaver på Google. Det handler primært om erfaring. Erfaring fra tidligere år eller erfaringen i månederne op til jul i forhold til, hvilke annoncer og hertil udformning, som konverterer bedst til eksempelvis et køb (hvilke der er mest effektive). Når julen så også rammer det private, har du større indblik i effekten fra dine annoncer, hvorfor du mere udslagsgivende kan bruge budgettet på de mest givende annoncepladser – hvilket ikke må negligeres i en højtid, hvor annoncer er dyre. 

(..) Derfor får hun denne pung, løft engang, hvor den er tung!

Julen varer længe, koster mange penge”. 

Ads og Google Annoncering kan virkelig være effektiv og have stor effekt – specielt i december, hvor søgevolumen på detailprodukter har en stigning på op til 500% for at tage Googles egne tal i brug. Fordelene ved Ads er, at du fra dag til anden kan komme højt i søgeresultaterne – ulempen er bare, at det også kan være dyrt, hvorfor konkurrenterne med den tunge pung også ofte får det bedste udgangspunkt. 

SEO på Joogle

Okay, nu kommer jeg så med et nyt postulat, som jeg bestemt mener, de små eller mellemstore virksomheder skal overveje – til næste jul!

Mit postulat lyder på, at den bedste online-synlighed til denne størrelse virksomhed er SEO – Søgemaskineoptimering. SEO er den langvarige løsning, som i sidste ende kan spare dig for annoncekroner i julen. Fordelene ved SEO er, at ligegyldig hvad, kan big-business-virksomhederne ikke just skubbe dig ned i Google-søgningerne ved pludseligt at smide mange penge efter annoncering op til jul. Hvis du ejer en lille virksomhed, vil det være omkostningstungt for netop dig at skulle konkurrere mod konkurrenternes guldkort. Det vil svare til at åbne en lille julebiks ved siden af den Den Gamle By. 

Nu er det jo ikke så sort og hvidt på den måde, at Google Ads kun handler om penge … det handler i høj grad også om en god strategi med indsigt i egen forretning og i målgruppens adfærd og købsvaner. Samtidig går SEO og Google annoncering godt i spænd, og hvis begge indsatser kombineres, står man stærkt i feltet. 

Tilbage til SEO, kan søgemaskineoptimering netop være måden, hvorpå det er muligt at konkurrere mod de store tegnebøger. SEO handler om at bruge tid og energi på at blive gode venner med Google, så Google anser din hjemmeside som værende det helt rigtige søgematch for mulige kunder – om det så er jul, påske eller sommer. 

Bagsiden ved SEO er, at det tager tid. Du kan ikke begynde i oktober og november, og så forvente, at dine søgeord ligger højt på Google, når julen står for døren: Antiklimaks – du nåede det ikke denne jul, men kan til gengæld komme i gang tidligt og stå knivskarpt til både sommer og næste vinter. 

Plant dine SEO-frø og lad træerne vokse

Hvis I har læst nogle af mine tidligere artikler eller tekster, ved I, at jeg er glad for letlæselige sammenligninger. Den omtalte forskel mellem SEO og Ads, er jeg derfor ikke bleg for at forklare med julens hellige gral: Juletræet!

Udbyttet af SEO svarer til, at du planter dine egne grantræer og vedligeholder dem. Du vil ikke have andet end rødder og stilke til at begynde med, men dine grantræer kan på sigt blive mindst lige så høje og storslåede, som konkurrenters købte juletræer (læs: annoncer). Det tager tid, og i starten vil du blot have et par enkelte grantræer (læs: søgeord), som er gode nok til julebrug. De vokser kontinuerligt, men også langsomt. Stilk for stilk, kan de dog forgrene sig og blive til en helt skov af prægtige grantræer. Med en hel skov af træer, vil dine omkostninger blive færre og mest af alt omhandle vedligeholdelse.

Modsat svarer Google Ads til, at du til december tænker: “Jeg skal da bruge et juletræ”, og derefter køber det største og bedste, men formentlig også et dyrt juletræ. Samtidig er juletræet en engangsløsning, og der skal med Ads købes et nyt juletræ hvert år – hver højtid. Der er ikke en rigtig og forkert løsning på, hvilken metode, du vælger, det handler mest af alt om, hvorvidt du er villig til at investere i tid – og om både strategi og budget. 

SEO tager tid som en skov af træer

Apropos Jul

I kan nok ikke undgå at høre, at jeg er lidt farvet og tilgodeser SEO en smule mere end Ads. Det skyldes helt sikkert, at vi i Apropos Bureau selv har brugt meget tid på især SEO, baseret på nogle af de ovennævnte konkurrence-omstændigheder. Vi ved godt, at vi ikke er det største reklamebureau i Nordjylland, og vi ved derfor også, at der er hård konkurrence om pladserne på Google. 

Ikke desto mindre ligger vi, grundet SEO, nummer 1 til 3 på en relevant søgesætning som: Reklamebureau i Aalborg. Den placering kan konkurrenterne ikke købe sig til fra den ene dag til den anden, hvilket også er gældende i eksempelvis julen. Jeg siger ikke, at vi undlader annoncekroner i andre sammenhænge … jeg siger blot, at det handler om at vurdere konkurrence, målsætning og budget. Det gunstige i den sammenhæng er for os, at vi nu har etableret en god base på Google, og uden at bruge masser af annoncekroner, ligger lunt i svinget på søgeord og ydelser, som konverterer godt for vores forretning.

Ingen småkager og mælk til Reklamemanden

I efteråret har jeg leget Julemand og kørt min firhjulede slæde forbi en række virksomheder i et par forskellige byer. Her bliver jeg ikke altid mødt med småkager og varm mælk. Der er ofte en mistroisk fordom omkring os reklamemænd. Det er der delvist fordi, mange virksomheder har forsøgt sig med online annoncering og ofte følt sig snydt. Personligt tror jeg, det er en blanding af reklamemandens for mange garantier og forretningsmandens for hurtige beslutninger.

Gaven, jeg ofte hiver frem på mine besøg, er netop værdien af SEO. Dog bliver mit postulat lidt for uhåndgribelig for modtageren. Specielt fordi virksomheden tidligere har prøvet at betale store summe for eksempelvis Google Annoncering, uden at de har oplevet synlige resultater. Så er det altså svært at forklare pågældende, at SEO med høj sandsynlighed ikke giver effektive resultater i de første måneder. Med hånden på hjertet kan jeg godt forstå mistilliden, da det svarer til at skulle betale for frøene til grantræer, uden at kunne anskue den kommende skov af træer. Så er det noget nemmere at anskue værdien i det ene juletræ, man bare kan købe, når behovet opstår i julen.

Som jeg tidligere har nævnt, går Ads og SEO også godt i spænd, hvorfor der selvfølgelig heller ikke er nogen der siger, at du ikke kan købe et juletræ hvert år og samtidig gro en skov af grantræer sideløbende. Det er bare ikke alle, der har ressourcer til det hele, hvorfor det igen omhandler målsætning, budget og konkurrence. 

Søgemaskineoptimering til jul

Stefans Jul

Nu er jeg tekstforfatter, og når vi snakker Google SEO og Google Ads, overlader jeg, foruden teksten, de mere snørklede områder til mine dygtige kollegaer. Derfor er artiklen også noget kun forenklet, så alle kan være med, og budskaberne er til at forstå. Vil I dykke mere ned i jeres muligheder med eksempelvis SEO, foreslår jeg, at I læser vores detaljerede guide til at komme i gang: SEO-GUIDE.

Børn, nu er jeg bleven træt, og I får ej mere”.

Fra alle os til alle jer – God Joogle!