Iværksætterhistorien – en ærlig fortælling
Af Cecilie Uldum
Da jeg startede i Apropos Bureau, var det tydeligt at mærke, at Mads Mathiasen og Lars Marco Andersen er to ildsjæle, der har skabt noget exceptionelt sammen.
Passionen og stoltheden kunne mærkes, lige fra jeg trådte ind ad døren til jobsamtalen til enhver samtale i dagligdagen på kontoret.
Det er en grå eftermiddag på kontoret, og virksomhedens eventyr bliver fortalt i små bidder hen over computerskærmene. De to partnere er så passioneret omkring hele idéen bag Apropos Bureau, at den ene fortælling tager den anden. Historiefortællingen drager dem væk fra computerskærmene og hen i lænestolene ved siden af mit skrivebord.
Med begejstring i stemmen og et smil der ikke er til at skjule, er der slet ingen tvivl om, at Mads og Lars Marco tror på, at deres værk blot er første skridt mod en mere ærlig branche:
“Der manglede nogle i reklamebranchen, som faktisk gør det, alle siger, de gør”
De to partnere er nu tilbage i lænestolene og sidder klar til at fortælle deres inspirerende historie højt. Så snup lige en god kop kaffe, læn dig tilbage i stolen sammen med os og lad mig tage dig med på de to iværksætteres eventyr.
Lad os begynde helt fra starten: Hvordan opstod idéen til Apropos Bureau?
Jeg fandt hurtigt ud af, at `jo dyrere, jo bedre´ ikke altid hænger sammen.
Uforståeligt, utydeligt og uigennemsigtigt
“Div. content til div. SoMe”
Hvordan kommer Lars Marco ind i billedet?
Nu har vi taget sagen i egen hånd
Hvordan skiller Apropos Bureau sig ud fra mængden?
Af alle mine iværksætterdrømme blev Apropos Bureau en realitet, fordi jeg indså, at min opfattelse af et reklamebureau var anderledes fra mange andres, fortæller Mads med stor begejstring.
Inden vi gik i gang, var min kone og jeg ude og køre en søndagstur, hvor jeg fortæller om hele ideen. Min kone bakkede mig op fra dag 1, fordi hun så idéen for, hvad den er. Hun fortalte mig, at hun faktisk troede på, at vi kommer til gøre en reel forskel i reklamebranchen ved at være transparente, ærlige og i øjenhøjde, fortæller Mads der bliver så berørt, at han i samme øjeblik får gåsehud op af armene.
Den største forskel på Apropos Bureau og flere af de andre bureauer er, at vi faktisk efterlever det. Dét er jeg stolt af, fortæller Mads med en tilfredshed, der fremkalder endnu et smil på læben.
Tillid er nøglen
Det kan godt virke som om, at reklamebranchen er rådden. Og faktum er, at der er mange banditter i habitter, som vi kalder dem. Men der er også andre, som faktisk vil kunderne det bedste. Det er svært at få det budskab ud, at vi rent faktisk mener det. Vores strategi er meget langsigtet, fordi vi gerne vil bevise det overfor kunderne.
Mads og Lars Marco ærgrer sig over, at der er nogle, der skal forurene hele branchen. Smilet, der ellers virkede nærmest fastgroet til ansigtet, udskiftes med et mere bestemt ansigtsudtryk, inden de fortæller videre: Det gør, at kunderne har svært ved at kende forskel, inden de står med bindende kontrakter i op til 7 år med en overflod af uforståelige fakturaer, der kommer strømmende ind i mailboksen hver måned.
Hvordan sikrer I så, at kunderne bliver hos Apropos Bureau?
Vi vil også gerne fastholde kunderne, men det gør vi ikke ved at lade dem underskrive kontrakter med lange bindingsperioder. Vi fastholder vores kunder ved at skabe værdi for dem, fastslår Lars Marco.
Hvis ikke de synes, vi skaber værdi for dem, så skal de hen til dem, der kan give dem den værdi, de efterspørger, og det skal være uden besvær. Udvikler vi eksempelvis en hjemmeside for en kunde, så er de ikke fastlåst. Vi bruger et åbent system, der nemt kan overtages af andre eller kunden selv.
Vi vil gøre os fortjent til vores kunder og vise vores værd. Det er dét, der er vigtigt for os. Derfor har vi netop lavet klippekortsløsningen, sådan at vi kan bevise den værdi, vi kan levere, inden man indgår et marketing partnerskab, som naturligvis heller ikke har lange ulogiske bindinger.
Hvorfor er det vigtigt for jer at gøre op med reklamebranchen?
Lars Marco er uforstående overfor, hvordan mange bare lukker øjnene for, hvordan man behandler kunderne i reklamebranchen, og svarer: Jamen det siger jo sig selv. Vi synes det er forkert, det der sker, og det går imod vores egne værdier om troværdighed og dét at være i øjenhøjde.
Vores værdier holder os nede på jorden, hvor vi kan imødekomme kunderne i øjenhøjde. Værdierne er vores bærende fundament, som vi efterlever i enhver handling og beslutning. Derfor er det også vigtigt for os, at enhver kunde og medarbejder kan stå inde for vores værdier.
At stå ved vores værdier vil altid være vigtigere end at tjene penge. Det er selvfølgelig på prioriteringslisten at tjene penge, men det er på ingen måder øverst. Øverst er at levere værdi for kunden uddyber Lars Marco. Det er tydeligt at mærke, at Lars Marco har hjertet med i hans arbejde, når jeg lægger mærke til de mange “interessetimer”, han bruger på at levere et grundigt stykke arbejde i god til tid kunderne.
Selvom at de to partnere på ingen måder holder igen, når først snakken om passionen er i gang, må vi erkende, at når kaffekopperne er ved at være tomme må historiefortællingen være ved at have nået sin ende. Inden vi slutter helt af, har jeg dog lige et sidste spørgsmål:
Hvad er I allermest stolt af ved at have sat Apropos Bureau i verden?
Der bliver igen stille et øjeblik. Jeg når lige at få sagt, at de gerne må tænke over spørgsmålet, før de nærmest i kor og al enighed nævner tilgangen til kunderne.
Vi er allermest stolt af vores kundecentriske tilgang – at det ikke er pengene, der er i fokus, men det at skabe værdi for kunden er i fokus, og at vi rent faktisk lykkedes med det. Mens de bekræfter hinanden i, at det er dét, de er absolut mest stolte af vokser smilet igen frem i deres ansigter.
Jeg vil kunne stå inden for den måde, vi behandler vores kunder på. Jeg vil aldrig nogensinde kunne have mit hjerte med i mit arbejde, hvis jeg arbejdede et sted, hvor forretningen vægtes højere end kunderne. Jeg er stolt af at have skabt en arbejdsplads, hvor jeg kan stå ved mig selv og mine værdier hele vejen, fortæller Lars Marco lige fra hjertet.
Vi er også stolte af de resultater, vi skaber for vores kunder og os selv. At de løsninger vi har sammensat, sagt på godt dansk, er i orden og at de er værdifulde for den enkelte kunde.
Vi er stolte af Apropos Bureau som arbejdsplads, at vi har skabt en arbejdsplads, hvor vi gør, hvad vi kan for at hjælpe og motivere vores ansatte, hvad end det gælder medarbejdere, freelancere eller praktikanter. Og så er vi stolte af vores dygtige team, der arbejder med liv og sjæl i enhver opgave.
Drømmen der blev til virkelighed
Jeg siger det igen: der er slet ingen tvivl om, at Mads og Lars Marco er to ildsjæle, der brænder for Apropos Bureau og hele konceptet og missionen bag.
Med en passion og stolthed forsøger de to iværksættere at skabe en banebrydende forandring i reklamebranchen ved at levere marketing i øjenhøjde som værdifuld samarbejdspartner.
Selvom at det er en meget langsigtet strategi, som er hård i opstarten af en ny virksomhed, er de sikre på, at god og personlig service, høj tilgængelighed, fleksibilitet og troværdighed er den rigtige vej mod fremtiden.
Mads og Lars Marco står klar sammen med resten af holdet bag Apropos Bureau til at bevise sit værd overfor jeres virksomhed og gøre jer til en del af historien.
Tusind tak fordi I læste med!