Marketing-ordbog – hvad betyder det egentligt?
Det er ikke let at finde rundt i alle de forskellige forkortelser, engelske buzzwords og mærkelige termer, der synes brugt i overflod i diverse sammenhænge.
Har du aldrig hørt om CPC før? Så er du ikke alene.
Derfor har vi lavet en lille ordbog, hvor du kan finde nogle af de mest brugte termer og forkortelser indenfor marketing.
Affiliate Marketing
Affiliate Marketing er kommissionsbaseret marketing, hvor annoncøren kun betaler, når annoncen resulterer i et salg, klik eller en kundehenvendelse.
Affiliate Marketing er populært hos bl.a. webshops, fordi du kun betaler for leverede resultater. Typisk vil annoncøren kontakte en 3. part med et ‘affiliate-netværk’, hvilket vil sige en forretning, der har forskellige forbindelser til webportaler, facebook-grupper og andre steder med annonceringspotentiale. 3. parten vil til gengæld modtage et beløb, hver gang en bruger klikker på annoncen.
B2B (Business to Business)
Business to Business, forkortet B2B, er når en virksomhed henvender sig til andre virksomheder. Man kan således bruge B2B i mange forskellige sammenhænge, men det bliver ofte brugt i forbindelse med salg og marketing.
B2B-salg vil derfor være salg af produkter, der udelukkende er målrettet erhvervslivet. Det kan være den samme branche som den sælgende virksomhed, eller det kan være et helt anden form for erhverv.
B2C (Business to Customer)
Business to Customer, forkortet B2C, er når en virksomhed henvender sig til private kunder eller forbrugere. Ligesom B2B kan B2C bruges i mange sammenhænge. Det kan bl.a. være salg, men det kan også være en serviceydelse eller support til et bestemt kundesegment.
B2G (Business to Government)
Business to Government, forkortet B2G, er handel målrettet den offentlige sektor. Det kan være alt fra IT-service til kæmpe operationer som Boeing, der bygger helikoptere og missilsystemer for den amerikanske regering.
Backlink
Backlinks er links, der fører tilbage til din hjemmeside. Hvis en anden hjemmeside f.eks. linker til et bestemt produkt eller en blog på din side, bliver dette kaldt for et backlink.
Backlinks fra indekserede og populære hjemmesider kan have en gavnlig effekt for din hjemmesides synlighed.
Betalt trafik
Betalt trafik er trafik til din hjemmeside, som du har betalt for. Det kan være via. Google Ads, Facebook-annoncer eller andet. Typisk vil dette være en forudbestemt pris baseret på, hvad du efterspørger.
Content Marketing
Content Marketing er en form for marketing, der afviger fra traditionel marketing ved ikke at være fokuseret på salg, men i stedet værdiskabelse for kunden. Det vil sige, at du producerer indhold til din hjemmeside i form af blogs, artikler eller andet, der ikke fokuserer på eller direkte opfordrer til salg.
Det handler altså om at inspirere kunden og på den måde skabe et behov for dit produkt.
CMS (Content Management System)
Et Content Management System, eller et CMS-system, er det system, du bruger til at styre indholdet på din side med. Det er gennem CMS-systemet, du publicerer indhold og styrer, hvad der vises på din hjemmeside. Populære CMS-systemer inkluderer Joomla! og WordPress.
CPC (Cost per Click)
Cost per Click, forkortet CPC, er et udtryk, der bliver brugt i forbindelse med betalt trafik. Her betaler annoncøren per kunde, der klikker på annoncen. Som oftest vil der også være mange andre muligheder – eksempelvis CPO (Cost per Order), hvor annoncøren betaler per kunde, der afgiver en ordre eller CPV (Cost per View), hvor der betales baseret på antal visninger.
CPL (Cost per Lead)
Cost per Lead, forkortet CPL, er et udtryk, der bliver brugt til at beskrive, hvor meget det koster at generere ‘leads’. Et lead skal her forstås som en potentiel kunde, der eksplicit tilmelder sig noget på din hjemmeside – det kan være et nyhedsbrev, en kontaktformular eller andet.
CRM (Customer Relationship Management)
Customer Relationship Management, forkortet CRM, er et paraplybegreb, der dækker over alle de systemer, mekanismer og strukturer, der udgør virksomhedens håndtering af kunderelationer. Dette kan eksempelvis være forskellige analytiske værktøjer, der giver virksomheden mulighed for at få mere indsigt i deres kundegrupper, eller det kan være et system målrettet mailkorrespondance mellem kunder og virksomheden.
CSR (Corporate Social Responsibility)
CSR står for Corporate Social Responsibility, nogle gange også brugt som Corporate Sustainability and Responsibility, og det dækker over de tiltag en virksomhed implementerer, som har til formål at integrere etiske, sociale eller miljømæssige hensyn i deres strategi.
CSR er populært indenfor green marketing, eller grøn markedsføring.
CTA (Call to Action)
Call to Action, forkortet CTA, er når du opfordrer direkte eller indirekte til salg. Det kan f.eks. være, at du skriver “køb nu – spar 20%” på din hjemmeside, eller det kan være en besked / formular, der opfordrer kunden til at kontakte din virksomhed.
CTR (Click Through Rate)
Click Through Rate, forkortet CTR, er den procentvise del af kunder, der ender med at klikke på din annonce efter at have set den. CTR er derfor en markør for, hvor effektiv din annoncering er.
Keyword
Et keyword, eller et søgeord/nøgleord på dansk, er essentielt alle de potentielle ord, en bruger kan skrive i en søgemaskine. Det er vigtigt at identificere hvilke søgeord, der er vigtige for din virksomhed, baseret på hvilket kundesegment virksomheden henvender sig til.
Der kan også være tale om keyword-fraser, hvor flere søgeord kædes sammen. Derudover skal der bruges den eksakt samme terminologi, som kunden søger på – hvis en populær søgning er “køb ny bil”, nytter det ikke, at du skriver “køb en ny bil”.
Keyword Density
Keyword Density, eller søgeordstæthed, er et meget omdiskuteret emne. Essentielt er det frekvensen af, hvor mange gange dit søgeord optræder i en given tekst. Der er ikke en gylden regel for, hvor mange gange du skal bruge et bestemt søgeord eller frase i din tekst. Googles rangeringsalgoritme er kompleks, og det er bedre at skrive menneskeligt, så det giver mening for læseren, end det er at bruge et populært søgeord 15 gange i træk.
KPI (Key Performance Indicators)
Key Performance Indicators, forkortet KPI (nogle gange ‘KPI’er’ på dansk – selvom dette i princippet ikke giver mening), er forskellige målbare parametre, der kan være med til at indikere en virksomheds succes. KPI kan også bruges til at måle individuelle præstationer.
En KPI kan f.eks. være en annonces CTR, hvor virksomheden kan måle, hvor effektiv annoncen er og dermed finde ud af, om de er tæt på et bestemt mål (som at få X-antal besøgende på deres annonceside).
Landing Page
En Landing Page, eller på dansk en destinationsside, er den side, en bruger kommer ind på, når vedkommende klikker på et bestemt link. Det kan enten være forsiden, en bestemt kampagneside eller noget helt tredje.
Organisk trafik
Organisk trafik er modsat betalt trafik al den trafik, der naturligt kommer til din hjemmeside. Organisk trafik er utroligt vigtigt for din hjemmesides synlighed, da det indikerer, hvor interessant din side er for brugere.
Organisk trafik kan også skabe en form for sneboldseffekt, hvor det bliver lettere at beholde en god placering på Google, jo højere ens hjemmeside er rangeret.
Kig selv på dine egne Google-søgninger. Er du mest tilbøjelig til at klikke på en hjemmeside, der ligger på første side af Google, eller en der ligger på den femte side?
Hemmeligheden bag organisk trafik er ikke ligetil. Store brands som Apple, Microsoft, Google og Facebook får en kæmpe mængde organisk trafik hver dag, fordi deres produkter er efterspurgte og deres brands er ikoniske. Hvis du vil have mere organisk trafik, og dermed blive rangeret højere på Google, kan du her læse mere om, hvordan du kan skabe værdifuldt indhold for dine besøgende.
PPC (Pay Per Click)
Pay Per Click, forkortet PPC, bruges indenfor internetannoncering. Det betyder, at du betaler x antal kroner hver gang, der er en, der klikker på din annonce. PPC er en af mange målbare enheder, du kan overveje, når du analyserer dine annoncers potentiale.
SEM (Search Engine Marketing)
Search Engine Marketing, forkortet SEM, er alle de strategier, der bruges for at skabe mere betalt trafik til en hjemmeside.
Dette kan være Google AdWords-kampagner, betalte Facebook-annonceringer eller andet.
SEO (Search Engine Optimization)
Search Engine Optimization, forkortet SEO, er alle de strategier, der bruges for at skabe mere organisk trafik til en hjemmeside. SEO er som et venskab: Det tager tid at bygge op, og du skal holde det ved lige. Ved at bevise over for Google, at du kan levere indhold som Googles brugere finder værdifuldt, vil du automatisk blive rangeret højere og få mere trafik.
SEO er noget, mange virksomheder efterspørger mere viden omkring, da det er en kompleks størrelse, hvor der er mange variabler involveret. SEO er så stort et emne, at vi har skrevet en separat guide: SEO – kom godt i gang.
SoMe (Sociale Medier)
Sociale Medier, forkortet SoMe, er en betegnelse for de mange online medier, millioner af brugere hver dag benytter sig af – såsom Facebook og Instagram. Sociale Medier muliggør udveksling af information samt skriftlig, grafisk eller auditiv kommunikation mellem mennesker, der benytter sig af dem.
ROAS (Return on Advertising Spend)
Return on Advertising Spend, forkortet ROAS, er det afkast, du får på dine reklamekampagner og annoncer. ROAS kan bruges til at måle hvor kosteffektiv en given annonce er, da det er let at se, om der bruges flere penge end der tjenes.
ROI (Return on Investment)
Return on Investment, forkortet ROI, bruges til at måle afkastet på en samlet investering. Modsat ROAS omfatter dette ikke blot annoncering, men hele den samlede finansielle investering i en given kampagne.
UVM (Unique Visitors per Month)
Unique Visitors per Month, forkortet UVM, er antallet af unikke visninger en side får om måneden. Unikke visninger er kalkuleret ud fra IP-adressen, der besøger siden. Hvis man, som eksempel, selv besøger Apropos Bureau fem gange på en måned fra samme PC på samme netværk, vil det stadig kun tælle som én unik visning.
Stadig i tvivl? Det kan vi godt forstå…
Det er ikke altid en leg at navigere rundt i de mange termer, men forhåbentligt har denne ordbog givet dig et overblik over de mest brugte udtryk. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på: +60 14 31 29 til en uforpligtende snak om marketing. Vi hjælper dig gerne med at gennemskue alle ordene – og mere til!