Personlig branding er vejen frem

personlig branding

Personlig branding er og bliver en vigtig del af vores digitale samfund. Det er vigtigt at tage stilling til, om man skiller sig ud som person, samt om man har skabt en unik identitet. En personlig branding-strategi kan nemlig være med til at tiltrække opmærksomhed og skabe meningsfulde forbindelser.

Men hvordan laver man personlig branding? Og hvorfor er det så vigtigt at tage højde for? Læs videre her, og lær mere om, hvorfor personlig branding har stor betydning for en persons færden i den digitale verden.

Hvad er personlig branding?

Personlig branding handler om at skabe et image for en person – herunder skabe en specifik opfattelse af en persons værdier, personlighed og omdømme. I dag ser man oftest personlig branding blandt virksomhedsejere, offentlige personer og influencers – ja, nærmere specifikt overalt i vores samfund.

Personlig branding går ud på at markedsføre sig selv og sit varemærke bedst muligt. På mange måder kan personlig branding sammenlignes med virksomheders måde at skabe et varemærke ved hjælp af ‘corporate branding’. Det handler dermed om at skabe et stærkt personligt brand, som er med til at differentiere dig fra andre. En sådan adskillelse er eftertragtet at gøre grundet forretning og en øget omtale.

Et eksempel på personlig branding

“Goddaw, jeg hedder Lars Larsen”. De fleste, som læser denne sætning, vil skabe en association til virksomheden Jysk og ejeren Lars Larsen. Det er det, man kalder for en god og effektiv personlig branding!

Lars Larsen havde en helt unik, jysk personlighed, som man ikke havde set tidligere i det offentlige rum. Mange forbinder Lars Larsen som en troværdig og tillidsfuld mand, som har indtaget en betydelig lederrolle. Og det har medvirket til, at virksomheden Jysk har opnået stor global succes grundet hans genkendelighed og troværdighed. På virksomhedens egen hjemmeside kan du læse mere om, hvordan hans personlige brand har medvirket til deres store succes.

Frontfigur

Som frontfigur kan man både skabe vækst, succes og få indflydelse. Kort beskrevet refererer en frontfigur til en person, der står i spidsen for sit eget personlige brand, en virksomhed, organisation eller et projekt. Som frontfigur er man dermed ansigtet udadtil, hvilket nok udgør en af de mest betydningsfulde roller.

Personlig branding: Vær din egen frontfigur

Forbindelsen mellem frontfigur og personlig branding er tæt forbundet. Rollen som frontfigur kræver til tider, at man har etableret sit eget personlige brand. Dette er dog ikke et krav. Mange kan sagtens blive frontfigur uden først at have etableret et personligt brand.

En god frontfigur skal rumme en genkendelighed, have en tydelig identitet, være en dygtig kommunikator og afspejle en virksomheds DNA. Som frontfigur skal man derfor træde i karakter for at opnå stor succes. Og det kan være et stort arbejde! Men det har også sine fordele. Nogle af fordelene kan blandt andet være:

  1. Du har mulighed for at udvide dit netværk.
  2. Virksomheder vil gerne samarbejde med dig, hvis du besidder gode værdier. De vil nemlig gerne associeres med dem!
  3. Frontfigurer, der opbygger en stærk personlig branding, kan blive anerkendt som leder eller eksperter indenfor deres felt.
  4. Du er centrum for opmærksomhed. Medier og virksomheder kommer til dig, hvis de finder dig relevant.

Virksomhedens frontfigur

I dag anvender mange virksomheder personlig branding ved at placere en fremtrædende person som frontfigur. Rollen som frontfigur er afgørende, idet personen skal kommunikere en virksomheds holdninger, værdier og mål.

Komikeren Torben Chris er et eksempel på, hvordan virksomheder benytter sig af en frontfigur i deres markedsføring og branding. Han har allerede etableret et personligt brand, som gør, at virksomheder ønsker et samarbejde med ham. I en ny reklame har virksomheden El-Salg benyttet Torben Chris’ personlige brand til at skabe et øget kendskab til deres virksomhed. Torben Chris er kendt som en jovial, kontant og ærlig komiker, og det har helt sikkert været nogle af de værdier, El-Salg har ønsket at overføre til eget brand.

Et stærkt og personligt brand, der udstråler troværdighed og tillid, vil tiltrække mange. Dette kan på sigt resultere i flere samarbejdsmuligheder med blandt andet virksomheder, der ønsker at udnytte din personlige branding. Hvis du overvejer at indgå et samarbejde med en virksomhed, så er det vigtigt at gøre sig en række overvejelser for, hvad et godt virksomhedssamarbejde indebærer.

Social medie-strategi for personlig branding

Hvad skal man have in mente, når man skal lave en social medie-strategi for personlig branding? Det er et rigtig godt spørgsmål, for der findes mange forskellige måder at gøre det på – alt efter hvilken digital platform man arbejder med. Nøglen til succes kræver en langsigtet social medie-strategi for, hvordan man når bedst i mål. Som person bør man overveje en social medie-strategi for at opnå en stærk personlig branding på de sociale medier. Her bør man overveje følgende aspekter:

Mål: Hvad er dit overordnet mål? Hvad er målet med din branding?

Målgruppe: Hvem er din målgruppe? Hvordan når man ud til den rigtige målgruppe? Matcher dine værdier og holdninger den udvalgte målgruppe?

Unik: Hvordan skiller du dig ud? Hvad er med til at differentiere dig fra andre personer? Har du en visuel identitet?

Sociale medier: Hvilke platforme skal du være til stede på? Er platformen den rigtige i forhold til dit brand og din målgruppe? Du kan læse meget mere om sociale mediers muligheder og forskelle her.

Strategi: Har du en klar social medie-strategi? Hvordan rammer du din målgruppe? Har du en langsigtet plan?

Sprog: Hvordan skal dit sprog være, så den passer til din målgruppe?

Personlig branding kræver en langsigtet plan. Det tager lang tid at opbygge et personligt brand, ligesom Lars Larsen og mange andre har gjort. Det er ikke noget, man lige skaber på en dag.

personlig kommunikation

Skab dit eget personlige brand

Husk, at personlig branding kan anses på mange forskellige måder. Artiklens pointer behøver nødvendigvis ikke at være de eneste, som man skal tage højde for. Der findes nemlig tusindvis af forskellige måder, som du kan gøre for at skabe dit eget personlige brand. Artiklen kan dog være med til at sætte nogle tanker i gang i forhold til emnet – herunder hvordan man selv kan skabe personlig branding i sin tilstedeværelse på sociale medier, samt hvorfor det er vigtigt at have in mente.

Hvad end du har brug for hjælp på et specifikt område, som for eksempelvis personlig branding, grafisk design, styring af dine sociale medier eller hjælp til en marketingstrategi, så er du altid velkommen til at kontakte os.

– Skrevet af Julie Kloby Navntoft Jensen

Relateret