Google Annoncering

Google Annoncering rammer altid plet. Hvorfor? Fordi Google kender din målgruppes adfærd.
Vi kender til gengæld Google og sørger for, at du får større synlighed, flere henvendelser og mere salg via platformen. 

Din gevinst

✓ Du ser straks resultater!
✓ Du annoncerer efter påvist interesse eller handling
✓ Du får 100+ visninger for hver krone, du bruger
✓ Din investering betaler sig typisk 3 til 12 gange igen
✓ Du kan blive vist på målgruppens favoritmedie*

*Google samarbejder med 35 mio. platforme og viser annoncerne på kundens favoritmedie: Eb.dk, bold.dk, Wordfeud-app, jyllands-posten.dk osv. 

Hvordan hjælper vi vores kunder med Google Annoncering?

“Allerede efter de første annoncer kom live, fik vi flere henvendelser” (Rejsemægleren, 2021).

Citatet bevidner om, hvad vi hjælper vores kunder med. Vi udarbejder en professionel annoncestrategi, som eksekveres med det samme. Hos Apropos Bureau betaler du ikke for store tanker og langhårede beskrivelser. Vi eksekverer så hurtigt som muligt og lader annoncerne arbejde for os.

1) Forberedelse
Vi finder ud af, hvad kunderne søger efter.
2) Eksekvering
Vi udarbejder og igangsætter Google Annoncering ud fra jeres DNA og kundernes søgninger.
3) Optimering
Vi analyserer løbende resultater og optimerer strategi, målgruppe og annoncer.

Hvorfor Google Annoncering?

Fordi Google Annoncering er en af de mest effektive måder at bruge dit markedsføringsbudget på. Det er altid udfordrende at vælge, hvor du skal lægge dit markedsføringsbudget for størst udbytte. Men hvorfor overveje Google Annoncering?

  • Du ser straks resultater
  • Det er skalerbart
  • Du kan let måle din indsats
  • Du målretter med datadrevet præcision

Google er ikke kun en søgemaskine. Det er en portal til et omfattende netværk af apps og websteder, hvor din annonce kan blive vist. Med millioner af samarbejdspartnere i Googles Display Netværk har du potentialet til at nå din målgruppe nærmest hvor som helst.

Når vi søger efter noget, enten det er en service, et produkt eller en simpel løsning, er Google ofte vores første stop. Men selv hvis rejsen begynder et sted som EB.dk, Bold.dk eller YouTube, vil vi stadig støde på Googles annoncer. Google målretter annoncerne ud fra data og har kæmpe muskler at spille med.

Hos Apropos Bureau er vores opgave at tøjle Googles styrke, så du får Googles store effektivitet i en kontrolleret version, hvor dine annoncekroner allokeres med omtanke.

Vi skaber alt indhold – fra tekst til billeder – og sikrer, at din virksomhed opnår større synlighed, får flere henvendelser og øger salget via alle Googles mange muligheder. Og det er heldigvis ikke bare noget, vi postulerer, men også noget, vi har påvist gennem gode kunderesultater.

» Din erfaring, vores knowhow og Googles styrke er en treenighed, der kan skabe mirakler «

Certificeret Google Partner

Apropos er certificeret Google Partner, hvilket betyder, at vi har opfyldt alle Googles krav, hvilket baseres kriterier som kundevækst, kundefastholdelse, produktdiversitet og årlig annonceudgift. Med andre ord er det din sikkerhed for, at vi håndterer din Google Annoncering med stor professionalisme.

Google Partner

Hvad er Google Annoncering værd?

Google Annoncering koster penge. Det er en realitet, du skal være forberedt på, inden vi tager fat på indsatsen. Det er til gengæld en investering, der på forholdsvis kort tid kan betale sig mange gange tilbage. Resultaterne og værdien af din investering i Google Annoncering kan nemlig nøje spores, så vi hele tiden kan holde øje med udbyttet og opskalere indsatsen, når det giver mening.

Vores mål er konsekvent at sikre, at du får mest muligt ud af dine annoncekroner. Afkastet måler vi i ROAS (Return On Ad Spend), som viser, hvor meget din investering tjener sig hjem. Udover ROAS måler vi også ROI (Return on Investment), hvor udgifterne til Apropos Bureau og vores service tages med i beregningen.

I en E-commerce webshop er det ret håndgribeligt at se, hvad annoncerne genererer, da resultaterne direkte afspejles i salget af produkter med specifikke priser. Men selv når målet ikke udelukkende er baseret på produktsalg, kan vi stadig fastslå værdien. Vi besidder effektive metoder til at evaluere og kvantificere værdien af en bred vifte af ydelser og varierede målsætninger.

Eksempel: Måling af mindre håndgribelige ydelser

(Bemærk: Nedenstående eksempel er baseret på en rigtig kunde)

1) Målet defineres:
Du ønsker flere opkald. Du ved, at I konverterer 25% af alle opkald, med en gennemsnitsværdi på 10.000 kr. pr. opgave.

2) Plan og igangsættelse:
Vi udarbejder en Google Annoncerings-strategi med et budget på 5.000 kr. til Google (spend) og 5.000 kr. for vores håndtering (5 timers arbejde). Så sørger vi for nøjagtig sporing af de opkald, der stammer fra annonceringen.

3) Værdien:
Resultat: Fra en samlet investering på 10.000 kr. får I 12 opkald, hvoraf 3 (qua de 25%) konverterer, hvilket giver en indtægt på 30.000 kr.

– ROAS:
Indtægt / Udgifter til Google = 30.000 kr. / 5.000 kr. = 6.
For hver krone investeret i Google, får du 6 kroner tilbage.

– ROI (inkl. Apropos Bureau):
Indtægt / Samlede udgifter = 30.000 kr. / 10.000 kr. = 3.
For hver krone investeret, inklusive vores gebyr, får du 3 kroner tilbage.

Vores eksempel viser, hvordan vi vurderer værdien af Google Annoncering. Hvis du øger dit annoncebudget, kan du få endnu mere værdi for pengene. Vores tidsforbrug stiger nemlig ikke proportionalt med det øgede annonce-forbrug. Så hvis du øger dit annonce-forbrug med 5.000 kr., tager det altså ikke fem ekstra timer – à 5.000 kr. – fra vores side. Derfor kan den samlede investering stige markant, når du øger annonceforbruget.

Lad os starte et sted

Mange kunder begynder med et beskedent annoncebudget. Herefter skalerer vi op, når vi sammen ser positive resultater. Vi kan eksempelvis aftale at opjustere dit forbrug, når vi har påvist, at vi kan tjene din investering hjem.

Hvilke typer Google Annoncering findes der?

Google Annoncering kan ikke skæres over en kam, da der er mange forskellige varianter, der passer til forskellige mål. Det handler om at adressere kunderne på forskellige stadier af deres kunderejse. Google tilbyder effektive værktøjer til at formidle budskaber, hvad enten det drejer sig om at bygge kendskabsgrad, inspirere potentielle kunder i deres overvejelsesfase eller fange dem i selve købsøjeblikket. Hos Apropos Bureau arbejder vi med følgende former for Google Annoncering:

  1. Google Search-annoncer
  2. Google Display Bannere
    1. Google Statisk Display Bannere
    2. Google Responsive Display Bannere
  3. Youtube Annoncering (en del af Google)
  4. Google P-max (Performance Max)

Her gennemgår vi de forskellige annonceringsværktøjer

1) Google Search-annoncer

Hvad er det?

Google Search-annoncer er de resultater, der fremtræder, når du foretager en søgning på Google. De er typisk placeret øverst og markeret med et “Sponsoreret”-label, hvilket indikerer, at det er betalt indhold.

Google Search

Hvordan arbejder vi med Google Search-annoncer?

Når du skal lave Search-annoncer, starter du med at udvælge de mest relevante søgeord, som potentielle kunder kunne bruge, når de søger efter produkter eller tjenester som din virksomhed tilbyder. Her igangsætter vi altid en søgeordsanalyse, hvor vi opvejer søgeord ud fra:

  • Relevans
  • Antal søgninger (Volumen)
  • Konkurrence og pris

Dernæst fastsætter du et budget for, hvor meget du er villig til at betale, hver gang nogen klikker på annoncen (budgivning). Når søgeord og budget er på plads, udarbejder vi annoncetekster, der skal være overbevisende og relevante for søgeordet.

Hvad er formålet med denne type Google Annoncering?

Målet er at fange brugernes opmærksomhed, når de aktivt søger efter noget, din virksomhed tilbyder. Forestil dig, at du driver et advokatfirma. Hvis vi identificerer “advokathjælp i Aalborg” som en relevant søgefrase, vil annonceteksten blive skræddersyet til søgeintensionen og indeholde dine stærke salgsargumenter og en opfordring til at booke en konsultation eller blot besøge din hjemmeside for mere information.

– Google Search Annoncering er en unik mulighed for at hejse flaget, det øjeblik kundens behov opstår.

2) Google Display Bannere - Statisk og Responsive

Hvad er det?

Google Statisk Display Bannere er grafiske annoncer, der vises på forskellige websteder inden for Googles Displaynetværk: såsom EB.dk, MigogAalborg.dk, DBA.dk osv.

Hvad er fordelene og formålet?

Det geniale med Google Display er, at du kan målrette annoncer skarpt mod potentielle kunder.

  1. Du kan målrette annoncerne mod brugere, der har besøgt konkurrenternes hjemmesider.
  2. Du kan målrette annoncerne efter brugere, der har søgt på en bestemt term tidligere. Så hvis nogen har søgt efter ‘Advokathjælp’ på Google, kan de senere støde på en af dine displayannoncer på DBA.dk, selvom de besøger siden i en helt anden anledning.
  3. Du kan målrette annoncerne mod brugere, der har besøgt bestemte kategorier eller produktsider på din egen hjemmeside, men som ikke har gennemført en handling.

Vi bruger Googles store styrke og vindfang til at ramme plet i vores annoncering. Vi er heldigvis stadig i kontrol og kan fravælge medier, apps og alt andet, hvor du ikke vil have dine annoncer til at optræde.

2.a | Google Statisk Display Bannere

Google Statisk Display Bannere er statiske, hvilket betyder, at de ikke har bevægelse eller animation som responsive annoncer (se næste afsnit). De statiske annoncer kan præsenteres i en række formater og størrelser, så de passer til specifikke websteders layout og design.

Google Statisk Display Bannere

Fordele ved Google Statiske Display Bannere

Fordelene ved at bruge statiske bannere i Google Annoncering er, at vi er i 100% kontrol over, hvordan kunden får budskaberne vist på diverse medier. Vi definerer, hvordan tekst og grafik skal harmonere i forskellige formater. Dog begrænser det også Googles muligheder, da vi kræver et vist format. På den måde har Google ikke lige så kreativ frihed til at sammensætte sætninger og billeder på alle slags medier.

2.b | Google Responsive Display Bannere

Google Responsive Display Bannere er responsive, hvilket betyder, at de kan tilpasse sig alle slags medier og placeringer. Vi fodrer Google med tekstuelle og grafiske budskaber, og lader Google være kreativ i forhold til at sammensætte annoncer, der passer til den enkelte brugers adfærd.

Google Responsive Display Bannere

Fordele ved Google Responsive Display Bannere

Hovedfordelen ved responsive bannere er deres effektivitet. Ved at give Google fleksibiliteten kan de præcist målrette hver enkelt bruger. Forestil dig, at du har leveret tekst-budskaberne: A, B, C og grafisk indhold: 1, 2, 3. Google kan beslutte, at kombinationen A3 er ideel for en bestemt målgruppe, mens B1 fungerer bedst for en anden. Resultatet er øget performance og effektivitet. Naturligvis kommer denne fleksibilitet med en “pris”, da du overlader mere kontrol til Google.

Men det er her, Apropos Bureau kommer ind i billedet. Vi sørger for, at Google arbejder for dig, og sikrer at dit budget anvendes optimalt uden at overlade for meget til Googles algoritmer.

Hvordan arbejder vi med Google Display Annoncering

  • Vi definerer den målgruppe og de søgetermer, vi ønsker at annoncere mod.
  • Vi udarbejder kreative annoncer i form af tekst og billeder, der skal formidle dit budskab.
  • Vi fodrer Google med viden og materiale.
  • Vi tæmmer Google, så dine annoncekroner allokeres til de mål, vi sammen har opsat.
  • Vi sporer på resultaterne, så vi kan optimere annoncerne løbende ud fra data.
  • Vi måler resultaterne og giver dig et forståeligt indblik i, hvad du får for dine annoncekroner.

Apropos Bureau hjælper dig med at udnytte Googles store maskineri, så du får max udbytte af din investering.

3) YouTube Annoncering

Hvad er YouTube Annoncering?

YouTube Annoncering giver mulighed for at nå ud til potentielle kunder gennem videoannoncer på YouTube, verdens næststørste søgemaskine og en førende platform for videodeling. Annoncerne vises før, under eller efter de videoer, brugerne ser, afhængigt af annoncetypen.

Hvad er fordelene ved YouTube Annoncering?

I modsætning til mange andre annonceringsplatforme fanger YouTube brugerne i deres mest opmærksomme øjeblik: mens de ser video. Når de starter en YouTube-video, træder de ind i en tunnel, hvor de først skal passere annoncen, før de kan fortsætte til deres valgte indhold. På andre platforme kan brugere lettere overse annoncer ved at scrolle forbi, kigge væk eller lukke dem ned.

YouTube har også i stigende grad overtaget stuen og er blevet en fast bestanddel af mange familiers daglige underholdning, ofte på bekostning af traditionelt fjernsyn. Derfor har YouTube-annoncerne også overtaget den effekt som de traditionelle TV-reklamer altid har haft. Forskellen er selvfølgelig, at TV-reklamer er afsindigt meget dyrere at producere og få vist på TV. Tendensen bliver kun større og større, hvorfor YouTube Annoncering står til at blive uundværlig.

Hvordan arbejder vi med YouTube Annoncering?

Vi identificerer først din målgruppe. Det sker enten gennem en målgruppeanalyse, gennem viden fra dig, gennem research og gennem data fra din hjemmeside.

  • Data
    Målretningen af YouTube Annoncering kan være baseret på brugerens tidligere søgeadfærd, demografiske data, interesser eller endda specifikke YouTube-kanaler.
  • Video-indhold
    Herefter skaber vi videoindhold, der appellerer til målgruppen. Vi sikrer også, at videoannoncen fanger brugeren i mindst de første 5 sekunder, hvilket er vigtigt for at fastholde opmærksomheden, før de får mulighed for at springe annoncen over.
  • Retargeting
    Retargeting er en annoncestrategi, som handler om at henvende sig til brugere, der allerede har vist interesse ved at besøge hjemmesiden. YouTube er genialt til retargeting, da vi oplever, at et stort antal hjemmesidebrugere også ser Youtube-videoer, hvilket betyder, at retargeting har potentiale til at nå næsten alle.
  • Sporing og optimering
    Ligesom med alle andre annoncetyper sporrer vi resultaterne og optimerer annoncerne. Har A-annoncen klaret sig bedre end B- og C-annoncen, vil vi versionere A-annoncen for at gøre indsatsen skarpere.

Vi sørger altså for, at dit indhold stemmer overens med din målgruppe og tilhørende videoer, og at du bliver eksponeret på det rigtige tidspunkt.

4) Google P-Max

Performance Max (P-Max) kan ses som den næste generation af Google Annoncering. Når du integrerer forskellige annonceringstyper, som search-annoncer, display-annoncer, YouTube, Gmail og mere, opnår du det, der kendes som Google P-Max. Med annonceringsformen leverer du dit materiale til Google, som derefter bruger sin avancerede algoritme til at afgøre, hvor og hvordan dit indhold vil opnå den bedste performance.

Nu tænker du måske, “Er det ikke bare det samme som responsive annoncer?” … Ikke præcis. Omend P-Max bruger responsive annoncer som en del af sin strategi, går det et skridt videre ved at lade Google placere dine budskaber på tværs af en række platforme, herunder displaynetværket. Google kan dynamisk kombinere dine billeder og tekst til videoannoncer på YouTube samt udforme effektive overskrifter og beskrivelser for Gmail-annoncer eller Discovery-annoncer.

Med andre ord betyder P-max, at Google får maksimal frihed, hvilket gør dine annoncer ekstremt effektive. Men du bør have professionelle ved roret, der kan styre Googles frihed inden for klart definerede rammer – ellers kan dit annoncebudget hurtigt stikke af.

Google P-Max

Vores proces

Nedenfor illustrerer vi, hvordan vi typisk etablerer et nyt samarbejde med vores kunder og processen helt frem til eksekvering af Google Annoncering.

1) Intro | Første kontakt

Vi starter med et uforpligtende møde – telefonisk/fysisk – hvor vi drøfter dit marketingbehov: Hvad leder du efter? Hvordan kan vi hjælpe? Ser vi et potentiale for et godt samarbejde?

2) Opstart | Workshop

Her dykker vi ned i dine specifikke behov og ser på forskellige markedsføringsmuligheder. Vi vurderer sammen, hvilken form for marketingindsats, der passer til dine mål.

Lad os antage, at vi finder ud af, at Google Annoncering er den bedste indsats for dig. Hvis det er tilfældet, bliver processen derefter som følger:

3) Klargøring af hjemmeside og rugbrødsarbejde

Umiddelbart efter workshoppen går vi i gang med rugbrødsarbejdet. Vi starter med at sikre, at din virksomheds hjemmeside er klar til at få trafik, og at vi kan måle trafikken. Vi sørger for, at hjemmesiden er integreret til Googles værktøjer:

  • Google Analytics
  • Google My Business
  • Google Search Console

4) Annoncestrategi

Når rugbrødsarbejdet er på plads, udarbejder vi sammen en gennemtænkt strategi, som indeholder både en detaljeret tidsplan og tydelige målsætninger. På dette trin tager vi også beslutningen om, hvilke annonceringsværktøjer, der skal i spil på hvilke stadier.

  • Hvad skal vi bruge til kendskabsgrad?
  • Hvad skal vi bruge til trafik?
  • Hvad skal vi bruge til konvertering?

Udover Googles muligheder: Search, Display, P-Max, laver vi oftest et samspil med eksempelvis linkedIn Annnocering og Facebook Annoncering, så vi får det perfekte marketingmix til kundens forskellige stadier i kunderejsen.

5) Udarbejdelse af materiale

Nu har vi strategien på plads og er klar til at udarbejde det første rul af annoncer til diverse platforme. Vi udarbejder derfor materiale – tekst og billeder – ud fra:

  • Vores marketingerfaring
  • Viden om din virksomhed og målgruppe
  • Googles viden om målgruppen og branchen

6) Eksekvering

Nu er det tid til at lancere! Vi implementerer Google Annonceringsstrategien, udruller de første annoncer og overvåger aktivt deres præstation.

7) Optimering baseret på resultater

Som vi går frem, analyserer vi kontinuerligt data for at se, hvad der fungerer, og hvor der kan laves justeringer. Er der særlige søgeord, der yder godt? Skal nogle annoncetekster finjusteres? Vi optimerer altid løbende.

8) Status & Rapportering

En vigtig del af samarbejdet med Apropos Bureau er altid, at vi vil gøre resultaterne gennemsigtige. Det er vigtigt for os, at du altid ved, hvad du får ud af din investering. Derfor prioriterer vi regelmæssige statusmøder og leverer letlæselige rapporter, der skitserer fremskridt og resultater.

Her tager vi også snakken med dig om, hvorvidt der er behov for at skrue op for indsatsen for at opnå bedre resultater eller anderledes nedjustere i takt med, at sæsonen ikke passer til din type kunder. Dialog er altafgørende.

Marketing Mix

Hos Apropos Bureau er vi vilde med Google Annoncering. Men vi er også vilde med Facebook Annoncering, LinkedIn Annoncering og andre annoncemuligheder, der kan sikre dig de bedste resultater. Vi har i årenes løb arbejdet strategisk med alle annonceformater og ved, hvornår den ene type annonce er bedre end den anden og vice versa. Vi er store tilhængere af at mikse medierne, såfremt det giver mening.

Eksempelvis kan vi bruge Google Display til at skabe kendskabsgrad. Google Search til at skabe mere kvalificeret trafik. Og Facebook Annoncering til at konvertere de ubeslutsomme kunder. Det hele handler om branchen, ydelse og produkt samt målet.

1) Første stadie – Brandkendskab og synlighed

– Google Display og Youtube Annoncering

2) Mellemstadie – Kvalificering og trafik

– Google Search

3) Slutstadie – Konvertering

– Facebook Annoncering: Re-targeting

Mikset er ligesom alle andre værktøjer blot en ekstra mulighed for at skabe endnu bedre resultater. Og det er netop også fordelen ved at samarbejde med et bureau, der kan håndtere alle former for marketing.

Marketing Mix

Apropos Bureau – Alt i marketing

Apropos Bureau er et marketingbureau fra 2017, som ligger på Vesterbro i Aalborg. Vores mål er – og har altid været – at skabe resultater for vores kunder med professionel og profitabel marketing, uden at gå på kompromis med gennemsigtighed, ærlighed og tillid.

I skrivende stund hjælper vi på fast basis 50+ virksomheder med markedsføring. Vi er deres marketingafdeling, som de kan bruge til præcis det behov, de står overfor.

Apropos Bureau har ingen binding. Vi har 100% gennemsigtighed. Og afregning pr. minut.

Overvejer du Google Annoncering? Så start med en gratis gennemgang af jeres nuværende online indsatser, så kan vi sammen finde ud af, hvad der giver mening for jer, og hvilket budget, du skal påregne.

Book en gratis gennemgang eller blot et møde

Vil du vide mere?
Kontakt os i dag

Lars Marco Andersen

Udviklingsdirektør