ChatGPT – Floskler og klicheer

ChatGPT-Midjourney
(Billedet er lavet med MidJourney)

– Skrevet af Stefan Noe – Kommunikationdansvarlig hos Apropos Bureau

Pas på ChatGPT’s floskler og klicheer

De seneste måneder har jeg samlet en lille liste med ord og vendinger, som jeg har bemærket, ChatGPT ofte tyer til, når inputtet har været lidt for mangelfuld.

Jeg er selv faldet i fælden og blevet betaget af særlige vendinger, der lød helt fantastisk. Luften går bare af ballonen, når alt bliver magisk, innovativt og banebrydende. For nylig læste jeg en forside-tekst på en hjemmeside, hvor der stod Comprehensive 8-10 gange. På forsiden stod der også, at virksomheden var dedikeret til at skabe resultater med deres innovative tankegang.

Eksempler som ovenstående har gjort mig mere bevidst om at identificere floskler og klicheer, så jeg lettere kan undvige dem.

Her er listen med klicheer og floskler

  • Comprehensive
    • Our service offers a comprehensive solution
  • Seamlessly
    • Our platform seamlessly integrates with your existing systems.
  • In a World where …
    • In a world where competition is fierce, we stand out.
  • It’s more than a … / Not just a … / Not only
    • It’s more than just a product; it’s an experience.
  • Banebrydende
    • Vi har skabt et banebrydende produkt
  • Store begyndelsesbogstaver i overskrifter til SoMe
    • Vi Har Indgået Et Nyt Samarbejde
  • Disse, Dette, Denne (overalt)
    • Denne løsning er et godt valg. Dette skyldes disse produkter.
  • Dedikerede
    • Vores team er dedikeret til at hjælpe
  • Accelererer
    • Vores løsninger accelererer din virksomheds vækst.
  • Innovation
    • Vi har skabt en innovativ og kreativ løsning 

Jeg vil naturligvis slå fast, at du ikke skal være skræmt over at bruge ordene eller vendingerne, jeg vil bare gøre dig opmærksom på, at et overforbrug eller ukritisk brug af ovenstående kan være tydelig ChatGPT-lingo for læseren, og det kan fremstå dovent og upersonligt. 

Hvordan undgår du fælderne?

1) Brug ChatGPT efter hensigten

ChatGPT skal optimere dit arbejde og ikke overtage det. Det er en utrolig klog og dygtig sparringspartner, men det er ikke en medarbejder. 


 

2) Tilpas dine prompts

Vær præcis i dit input til ChatGPT, så den ikke skal generere idéer fra ingenting. Så vil dit output oftest være skarpere.

Her er et eksempel, hvor jeg har spurgt ChatGPT om at skrive en om tekst til tre forskellige virksomheder – uden at give den mere end netop dét ønske:

chatgpt3eksempler


 

3) Husk mellemregningerne

Du kan interagere med ChatGPT, og det skal du da bare udnytte. Skriv frem og tilbage, indtil du selv er helt tilfreds. Fortæl, hvad du kan lide, og hvad du ikke bryder dig om.

Her er et fiktivt eksempel på mellemregninger, hvor jeg har samarbejdet med ChatGPT om at genere det perfekt slogan:

slogan-chatgpt


 

4) Lær af klicheer og floskler

Husk ordene i indlægget og naviger udenom. Du kan endda sende listen til ChatGPT og skrive, at du ikke gider den slags.

floskler


 

5) Tilpas CHATGPT

Tryk på funktionen ‘Customize ChatGPT’ og giv maskinen lidt grundlæggende viden om dig. Så kan den eksempelvis nemmere præsentere dig og din service, hvis den skal hjælpe med at udforme en mail.  


 

6) Brug din sunde fornuft

Lad være med at bruge tre tillægsord til at beskrive din toiletbørste, bare fordi ChatGPT både har kaldt den innovativ, banebrydende og magisk. Brug din fornuft.


 

7) Vær altid kritisk

Er du i tvivl om, hvorvidt ChatGPT’s viden er korrekt, så spørg efter en kilde. Det er klart det bedste hack (Gælder 4.0-versionen).

dr.noe


Jeg ser ikke mig selv som ekspert i ChatGPT, men som storbruger af værktøjet. Derfor har jeg også fundet mange måder, hvorpå ChatGPT kan optimere mit arbejde – og helt sikkert også andres arbejde. Hvis du er interesseret i at høre, hvad og hvor meget jeg bruger ChatGPT til, så skriv endelig til mig. Så kan vi planlægge et videomøde og eventuelt en præsentation. 

Kontakt

Stefan Noe | Kommunikationsansvarlig hos Apropos Bureau

Relateret

Thumbnail-spørgsmål

6 spørgsmål til Apropos Bureau

Personlig branding

Personlig branding er vejen frem

GUIDE: Google Ads-verificering

6014 3127 Få et tilbud Få 50+ cases
nyt logo apropos bureau

Der er desværre lukket for ansøgning nu

Skriv din e-mail, og bliv kontaktet næste gang der bliver åbnet en pulje

nyt logo apropos bureau

Hvad skal vi hjælpe med?

Få et uforpligtende tilbud på skræddersyede marketingløsninger, der passer perfekt til dine behov.

Vi vender hurtigt tilbage på din forespørgsel.

✅ Ingen binding ✅ Fuld gennemsigtighed ✅ Tillid, troværdighed og ærlighed

nyt logo apropos bureau

Hvad skal vi hjælpe med?

Få et uforpligtende tilbud på skræddersyede marketingløsninger, der passer perfekt til dine behov.

Vi vender hurtigt tilbage på din forespørgsel.

✅ Ingen binding ✅ Fuld gennemsigtighed ✅ Tillid, troværdighed og ærlighed