Lyden af dit brand

Apropos lyden af dit brandEr du opmærksom på lyden af dit brand? Vi lever i en kommunikerende verden. En verden fuld af ord. Vores e-mails er skrevet i ord; vores reklamer omgives af ord, og vores opslag på sociale medier er i ord; vi lever i en verden bestående af ord. Men i vores hoved er der ingen ord. Der er lyde.

I flere årtier har virksomheder benyttet sig af slogans i deres reklamer, for at styrke virksomhedens brand. Virksomheder har brugt fængende sætninger, rim eller rytme til at kommunikere, hvad der gør deres produkt, eller service anderledes. Når det gøres godt, kan et slogan blive centrum for en virksomheds identitet – tænk eksempelvis på “just do it”.

Det er en fordel for virksomheder at tænke ud af boksen. Forbrugere bliver dagligt bombarderet med kampagner og reklamer i alle afskygninger, og ugentligt bliver der udgivet artikler, om hvordan vi skriver de mest fængende opslag og tekster, og hvilke ord der genererer salg. Alt handler om ord.

Indenfor markedsføring er vi så vant til at arbejde på print, eller online platforme. Det bliver ofte glemt at ord består af lyde. Har du nogensinde tænkt på, hvorfor folk stadig husker Alkas reklame?

Ord gennem livet

Vi lærer at se bort fra lyde, når vi taler. Vi lærer at sige ord, og vi lærer, hvordan disse ord udtales og skrives. Fra vi er små, forstår vi, at ord har en bestemt betydning, men glemmer samtidig, hvordan ord er sammensat af lyde.

Gennem livet oplever vi, at vi får præferencer for bestemte typer af ord. Nogle ord kan vi lide, mens vi hader andre. Det er meget individuelt, hvilke præferencer folk har for ord, og det er langt fra alle, der deler samme mening når det kommer til et bestemt type ord. Det vil også være sådan, at vi husker nogle ord og lyde bedre end andre.
Enkle fængende sætninger kan være nok til at vække forbrugerens interesse. Folk kan lide ord og sætninger der ‘synger’, ord der får dem til at føle sig godt tilpas, og ord der lyder godt.

Virksomheder kan med fordel fokusere på at skulpturere deres sprog til at danne et bestemt billede hos kunderne. På den måde, kan de fange kundernes opmærksomhed og øge chancen for at blive husket.

Al branding består af lyde

Det hele består af lyde

Mennesket hører op til 100 gange hurtigere, end vi ser. Alt hvad dine ører opfatter, påvirker dine andre iagttagelser og al anden bevidst tankegang. Lyd bliver optaget så hurtigt, at det ændrer alle andre input, og dermed sætter scenen for dine tanker.

Når vi læser, omdanner vi ord til lyde, som vi forstår. Dette betyder samtidig, at der er en forsinkelse i vores opfattelse, da vi først skal omdanne ordet til en kendt lyd. Der er en grund til denne forsinkelse: nemlig vores højre og venstre hjernehalvdel. Når vi opfanger print eller ord, sender vores højre hjernedel det videre til venstre, hvor indtrykket bliver afkodet til lyd, som vi forstår. Det tager omkring 40 millisekunder for os at afkode det visuelle udtryk.

Brands der ‘synger’

De fleste mennesker subvokaliserer, når de læser ord. Det betyder at vi “hører” de ord, der siges eller læses, og udtaler lydene i vores eget hoved. På den måde skaber vi forståelse for ordene.

Dette ses ofte når børn lærer at tale. De lytter til lydene og prøver at gentage dem. Det er et forsøg på at oversætte ordene til lyde de kan genkende. Voksne mennesker og forbrugere gør det samme, de oversætter bare ordene inde i hovedet.

Man kan ikke neutralisere subvokaliseringen, og forbrugere vil høre din annonce, dit slogan eller dine overskrifter, når de læser det. De vil omdanne ordene til lyde. Det betyder midlertidigt også, at ord der har en hård klang, eller tone, vil blive ‘hørt’ af forbrugeren.

Vores hjerne opfatter lyde bedre end noget andet. Lyde, der minder om hinanden er også lettere genkendelige for den menneskelige hjerne. Derfor har vi let ved at huske slogans, der rimer eller har en rytme, som Alkas velkendte slogan “Ring mens du har gejsten – på 7012 1416”, “Hvem Ka’ – Bilka”, eller “Ud & se med DSB”.

Måden vores hjerne er sat sammen på, gør at vi i højere grad husker information bedre, hvis vi kan associere informationen med noget genkendeligt. Det samme gør sig gældende, når det kommer til brands og slogans – vi husker det bedre, hvis vi associerer det med en bestemt følelse, eller ord og lyde, der er genkendelige for os.

Mange steder benytter man sig af ord-rytme. Kendte figurer har også fængende navne som Mickey Mouse, Anders And og Chip & Chap. I den amerikanske baseball liga kan man finde New York Yankees, Chicago Cubs, Philadelphia Phillies og Pittsburgh Pirates, og under ‘velkendte brands’, er der jo Coca-Cola.

Den perfekte lyd til dit brand

Den perfekte lyd til dit brand

Ofte glemmer vi, hvor stærke ord kan være, og hvilken betydning de rigtige ord kan have for markedsføringen. Ord og lyd kan anvendes som et effektiv kommunikationsmiddel til at skabe værdi og genkendelighed hos virksomheden, fordi det kan være med til at skabe en relation til forbrugeren. Forbrugere husker bedst slogans og brands, hvis de kan genkende ‘lyden’.

Et af de vigtigste reklame-mål for virksomheden er, uanset produkt, service eller medie, at blive husket af forbrugeren. Så når du står og skal vælge, hvor du vil handle, eller hvilke forsikringer du skal bestille, så husker du den virksomhed med det stærke slogan, eller bedste brand.

For at skabe den perfekte lyd for dit brand eller dit slogan, gælder det altså om at fange din forbrugers opmærksomhed. Det gælder ikke om at have fokus på et enkelt ord eller én fængende sætning. Den perfekte lyd er en blanding af klar sammenhæng mellem afsender, budskab og grafiske virkemidler. Den perfekte ‘lyd’ sker, når vi ‘hører’ brandet rigtigt.