Har du nogensinde tænkt over, hvad netop farven i dit logo betyder? Farver spiller en stor rolle i forbrugernes underbevidsthed og er et emne, der bør tilskrives stor opmærksomhed. Korrekt forståelse og brug af farver kan øge effektiviteten af din virksomhed og dit brand. Har du styr på de forskellige farver, eller skal din virksomhed have nye farver? Her kan du læse lidt om de forskellige ‘betydninger’, farver har for forbrugerens bevidsthed.
Brands og personlighed
Valget af farve og farvepalet kan være et af de vigtigste punkter, når du udvikler dit brands logo. At vælge de rigtige farver kan nemlig fremhæve din virksomheds styrker og hjælpe med at tiltrække de rigtige kunder. Det gælder både de farver, du benytter i dit logo, på dit visitkort – og i særdeleshed de farver, der florerer på din hjemmeside (og på dine produkter i form af emballagen).
Kunder udvælger (bevidst og ubevidst) produkter, der er tilpasset deres personlighed. Det er derfor vigtigt, at dit brands personlighed matcher dit kundesegment og deres personlighed. At definere dit brands personlighed, giver kunderne mulighed for at tilvælge dit produkt eller service, fordi det passer til dem (eller fravælge dem af samme årsag). Den rette personlighed er altså altafgørende for, om du rammer de rigtige kunder med det rigtige budskab.
Dit brands personlighed kan nemlig oversættes til farver. Det menneskelige sind er yderst responsiv over for visuel stimuli og farve, og farver er derfor en vigtig definerede faktorer i formidlingen af visuel betydning for modtageren.
Forskere mener, at der er tre områder, vi mennesker opfatter farve på: evolutionært, kulturelt og personligt.
Farve-associationer kan være et resultat af evolution. Farver som rød, grøn og brun forekommer ofte i naturen og signalerer stærke følelser hos os. Eksempelvis får de røde farver os til at stoppe op og være opmærksomme.
Vores associationer kan også være kulturelle. Over tid har vil tillagt os følelser omkring visse farver: brude går med hvidt, man har altid sort (eller mørkt) på til begravelser osv. Dog kan disse associationer skifte fra land til land. I Sydafrika ser man rød som sorgens farve, mens man i Kina opfatter rød som rigdom og velfærd. Derfor skal du være særdeles opmærksom på din farves betydning, hvis du ønsker, at din virksomhed skal udvide til andre lande.
Til sidst kan associationer af farver bunde i personlige erfaringer. Folk kan lide (eller hade) forskellige farver baseret på et utal af grunde. Individer har forskellige præferencer, og disse bunder ofte i personlige erfaringer og oplevelser. Dette aspekt kan man ikke kende på forhånd, men der findes studier, som viser, hvilke farver der har mest (eller mindst) succes blandt folk.
Farveteori er et vigtigt værktøj til at skabe bestemte følelser omkring din virksomhed, produkt eller service. Det er et komplekst emne, og udover at kende til primære og sekundære farver, skal man også have kendskab til tertiære farver, “rene” farver, nuancer, skygger, toner og meget andet. denne artikel vil kun beskrive de forskellige farver og ikke komme nærmere ind på andre faktorer. Men det kan have stor betydning for din virksomhed (og dit brands personlighed), når du eksempelvis vælger mørkeblå fremfor lyseblå.
Farver og deres betydning
Farve og farveteori er essentielt, fordi det har betydning for, hvordan dine kunder ser og opfatter din virksomhed og jeres personlighed. Farver fanger vores blik og dirigerer blikket i en bestemt retning. De er med til at skabe stemning og følelser, og gennem farver kan vi fortolke signaler og usagte ting.
Vi har alle personlige præferencer, når det kommer til farver. Vi reagerer ikke allesammen fuldstændig ens på f.eks. rød. Dette skyldes tidligere oplevelser med den givne farve og varierer fra individ til individ. Dog kan man generalisere menneskets reaktion på nogle bestemte farver. Når du læser med herunder, kan du jo selv overveje, hvad dine associationer er med de forskellige farver.
Den røde farve er meget stærk, dynamisk og alsidig. Vi benytter den røde farve til at vise affektion og kærlighed, farer og frygt, men også til at vise styrke. Det er en opfriskende og energisk farve, som kan benyttes i et bredt omfang. Hvis du leder efter en stærk farve til at tiltrække kundernes opmærksomhed, så er rød vejen frem. Dog skal man være opmærksom på, at konteksten spiller en vigtig rolle, og bruges farven forkert kan der hurtigt opstå uønskede følelser.
Brands der bruger rød: Coca Cola, LEGO og Netflix.
Gul er en farve, der ofte associeres med glæde, lykke og optimisme. Det er en positiv farve, der kan være med til at løfte dine kunders humør og give dem inspiration. Dog skal man være opmærksom på overforbrug af farven, da gul også ses i sammenhæng med frygt og angst.
Brands der bruger gul: McDonalds, SHELL og IKEA.
Grøn er farven, der oftest forbindes med livet og det naturlige. Den kan benyttes til at vise balance og harmoni, og generelt ses den i forbindelse med økologi og sundhed. Dette er en farve, der har flere positive associationer, end negative.
Brands der bruger grøn: Android, Spotify og Animal Planet.
En moderne farve er blå. Vi associerer blå med troskab og pålidelighed. Mentalt er blå en farve, man stoler på, og den virker beroligende. Ulig den røde farve, skaber den blå farve en mental afslapning. Blå er den farve flest mennesker kan lide, men man skal dog passe på med at overforbruge den, da den også kan virke kold, klinisk og uvenlig.
Brands der bruger blå: Facebook, Twitter, og NASA.
Farven lilla er kendt for sin åndelighed og fantasi. Med sin snert af både rød og blå, er lilla den perfekte balance mellem fysisk og mental velvære. Lilla bliver ofte brugt sammen med luksusprodukter, da det er en meget spændende og kreativ farve.
Brands der bruger lilla: YaHoo, Twitch og FedEx.
Orange er en farve, der er blandet af den rødes stærke farve og den gules venlighed. Farven anses ofte som værende varm, entusiastisk og sjov. Overforbrug af orange kan hurtigt komme til at virke barnligt.
Brands der bruger orange: Fanta, Firefox og Amazon.
Brun er måske ikke den mest stimulerende farve, men den associeres ofte med struktur, sikkerhed og beskyttelse. Sammen med den sorte farve kan brun også rumme en form for eksklusivitet. Brune farver er nede på jorden og mindre intense end sort. De skal dog bruges i et begrænset omfang for ikke at virke for kedelig.
Brand der bruger brun: UPS, M&Ms og Louis Vuitton.
Sort er dominerende i både sin positive og negative betydning. En udelukkende sort annonce kan virke hård, livløs, kold og ligeglad. Til gengæld kan brugen af sort også tilføre positive brand-værdier som: eksklusivitet, seriøsitet og et sofistikeret udtryk.
Brands der domineres af den sorte farve: Apple, Adidas, Sony.
– Sort og hvid er hinandens kontraster, som de forskellige brands oftest bruger sammen eller som logoets negativ.
‘Hvid’ er den uskyldige, rene og gode farve, som leder tankerne hen på både engle og fredsduer. Hvid kan bruges aktivt til at fortælle et budskab. Det ses bl.a. på sygehuse, hvor hvide vægge og kitler fortæller os, at der er hygiejnisk rent. I markedsføring kan hvid til gengæld også virke fantasiløst og ligegyldigt, men også troværdigt og åbensindet.
Brands der domineres af den hvide farve: NemID, Boozt og BoConcept.
– Hvid og sort er hinandens kontraster, som de forskellige brands oftest bruger sammen eller som logoets negativ.
Farver og personlige præferencer
Din virksomhed har altså utallige kombinationsmuligheder, når det kommer til valg af farve. Dine kunders præference kan skifte alt efter køn, alder, kultur og meget andet. Joe Hallock ledte et studie, der viste, at både mænd og kvinder foretrækker farven blå. Kvinder er dog også begejstret for farven lilla, hvorimod mænd slet ikke angiver denne farve i deres top.
Yderligere forskning viser, at når det kommer til skygger, nuancer og toner, så foretrækker mænd dristige farver, mens kvinder foretrækker blødere. Mænd er desuden mere tilbøjelige til at vælge farver, der er blandet op med sort (skygger), hvor kvinder hælder til farver, der er blandet med hvid (nuancer).
Din virksomhed – dine farver
Farveteori strækker sig meget længere end, hvad der er gennemgået i denne korte artikel. Der findes ingen konkrete regler for valg af farve til netop dit logo, og generelt skal denne teori om design fungere som en guideline til, hvordan din virksomhed bedst kan portrættere sin personlighed.
Det kan være fordelagtigt for et brand og virksomheden at “eje” bestemte farver, da dette giver konsekvent og øjeblikkelig genkendelighed. Virksomheder som Coca Cola og Facebook har en øjeblikkelig genkendelighed baseret på deres virksomhedsfarver.
Farver er naturligt en vigtig del af enhver markedsførings- og brandingstrategi. Man kan med fordel teste valget af farver. Det er vigtigt at overveje de forskellige associationer, der ligger i bestemte farver. Dette gælder både overvejelser inden for evolutionen, kultur og personlige præferencer. Din virksomhed kan med fordel oprette små testgrupper, der skal diskutere et udvalg af farver – baseret på tillægsord, der beskriver din virksomhed.
Næste gang din virksomhed skal designe, rentegne eller re-brande sit logo, så kan du med fordel have disse farver i tankerne. Det rigtige valg af farve eller farver kan gøre en forskel for kunderne og den måde, de opfanger dit brand, men også hvordan de husker det.
Har du brug for yderligere assistance til design af dit nye logo eller genopfriskning af dit nuværende, kan du få hjælp her.