Iværksætterhistorien - en ærlig fortælling

Af Cecilie Uldum

Da jeg startede som tekstforfatter hos Apropos Bureau, var det tydeligt at mærke, at Mads Mathiasen og Lars Marco Andersen er to ildsjæle, der har skabt noget exceptionelt sammen.

Passionen og stoltheden kunne mærkes, lige fra jeg trådte ind ad døren til jobsamtalen til enhver samtale i dagligdagen på kontoret.

Det er en grå eftermiddag på kontoret, og virksomhedens eventyr bliver fortalt i små bidder hen over computerskærmene. De to partnere er så passioneret omkring hele idéen bag Apropos Bureau, at den ene fortælling tager den anden. Historiefortællingen drager dem væk fra computerskærmene og hen i lænestolene ved siden af mit skrivebord.

Med begejstring i stemmen og et smil der ikke er til at skjule, er der slet ingen tvivl om, at Mads og Lars Marco tror på, at deres værk blot er første skridt mod en mere ærlig branche:

Der manglede nogle i reklamebranchen, som faktisk gør det, alle siger, de gør.

De to partnere er nu tilbage i lænestolene og sidder klar til at fortælle deres inspirerende historie højt. Så snup lige en god kop kaffe, læn dig tilbage i stolen sammen med os og lad mig tage dig med på de to iværksætteres eventyr.

Iværksætter historien med Lars Marco og Mads Mathiasen

 

Lad os begynde helt fra starten: Hvordan opstod idéen til Apropos Bureau?

Jamen, det startede helt tilbage dengang, hvor jeg sad som marketingchef i en større dansk virksomhed. Her udliciterede vi nogle af vores marketingopgaver til reklamebureauer for at få mere tid til at fokusere på vores kernekompetencer. Det var her, jeg blev opmærksom på en ærgerlig tendens i reklamebranchen, fortæller Mads.

Jeg fandt hurtigt ud af, at `jo dyrere, jo bedre´ ikke altid hænger sammen.

Nogle reklamebureauer leder efter ethvert smuthul for at kunne tjene en ekstra skilling på kunderne også selvom, at det ikke skaber værdi for kunden.

Vi har hørt om flere, der har fået lavet deres hjemmeside af et reklamebureau, hvor hjemmesiden ligger på bureauets eget system og server. Så opkræver bureauet et årligt gebyr for, at kunden kan have sin hjemmeside liggende på et lukket systemet udviklet af bureauet og fornyelse af den aftale på trods af, at det ikke muligt for kunden at flytte hjemmesiden. Så ender kunden i en situation, hvor de skal betale op mod 6.000 kr. for ingenting hvert eneste år. Det giver slet ingen mening, når der findes åbne systemer, som alle har adgang til, som f.eks WordPress som vi bruger.

I et forsøg på at tage en tår af kaffen, afbryder Mads sig selv: Så kan jeg altså godt forstå, hvorfor der er så mange modstandere af reklamebranchen, når man ligesom jeg ikke føler, at man får nok værdi for pengene.

Jeg ville gøre op med værdiløsheden, uoverskueligheden, uigennemsigtigheden og det uforståelige sprog, der bruges i reklamebranchen, forklarer Mads med en overbevisning om at det nok skal lykkedes.

Det er tydeligt at mærke, at idéen til Apropos Bureau opstod som trodsreaktion mod at blive ført bag lyset og dét at betale for noget, som ikke har en reel værdi.

Apropos Bureau er et oprør mod de reklamebureauer, der kun har egen fortjeneste for øje og ikke sætter kundens behov i første række. De to iværksættere forsøger at ændre reklamebranchen ved at være et godt forbillede og vil bevise, at man faktisk godt kan få succes med det fælles bedste for øje. Lars Marco understreger, at det ikke behøver at hedde enten eller.  

Uforståeligt, utydeligt og uigennemsigtigt

En anden ærgerlig tendens er det uforståelige, utydelige og uigennemsigtige sprog, der bruges i reklamebranchen. Det kan være meget uklart, hvad man betaler for, og hvad der indgår i den aftale, man laver med reklamebureauerne.

“Div. content til div. SoMe”

Et godt eksempel er fra en af mine bekendte, som modtog en faktura, hvor der stod “Div. content til div. SoMe”. Regningen var sikkert reel nok, men det var alt for uoverskueligt, hvad hun helt konkret havde betalt for. Det var simpelthen for utydeligt og uigennemskueligt, fortæller Mads, der læner sig længere og længere frem i stolen for at understrege vigtigheden af at kommunikere i øjenhøjde med kunderne.

Helt fra starten af har de vægtet at kommunikere på en måde, som alle kan forstå, om man så er en lokal håndværker eller marketingchef hos en stor hotelkæde. Mads og Lars Marco bestræber sig efter at gøre marketing mere tilgængeligt også for dem, der ikke har en marketingmedarbejder ansat, der lige såvel har brug for at være til stede på de sociale medier, blive set på Google og brande sig.

De er mindst lige så vigtige for os. Vi vil lave noget i øjenhøjde, alle kan forstå uden overdreven brug af fagtermer, afslutter Mads og tager en tår af kaffen.

Hvordan kommer Lars Marco ind i billedet?

Det kræver en bred vifte af kompetencer for at drive et succesfuldt reklamebureau, der kan skabe værdifulde løsninger. Jeg kunne ikke gøre det alene, men jeg var overbevist om, at jeg ville få succes, hvis jeg fik Lars Marco med på idéen.

Vi er et rigtig godt match, bl.a. fordi vores faglighed supplerer hinandens som Yin og Yang. Det betød, at vi fra begyndelsen kunne afdække de vigtigste dele af marketing. Hvor jeg er skarp på at udvikle kreative kampagner og koncepter, lave grafisk design og branding gennem traditionelle medier, så er Lars Marco skarp på forretningsudvikling gennem digitale kanaler, udvikling af hjemmeside samt branding på sociale medier og i søgemaskinerne. Desuden vidste jeg, at vi havde de samme menneskelige værdier, og derfor ville jeg have Lars Marco med, fortæller Mads.

Den 12. september 2017 ringer Mads til mig og spørger, om jeg ville være med, fortæller Lars Marco. Da Mads har præsenteret idéen for mig over en kop kaffe, beslutter jeg mig for at gå med ombord. Jeg blev interesseret, fordi jeg følte, at jeg kunne være med til at gøre en forskel og hjælpe andre ved at skabe det her ærlige, troværdige bureau i øjenhøjde, hvor kunden altid kommer i første række. Derfor ville jeg gerne være med til at videreudvikle og føre idéen ud i virkeligheden.

Hvor kendte I hinanden fra? Vi kendte hinanden fra vores tidligere arbejdsplads, hvor vi kunne sidde helt ind til aften og fortælle om den ene gode idé efter den anden. Mindet fremkalder et smil på læben hos dem begge.

Så kunne vi rigtig sidde der og blive enige om, hvordan et reklamebureau egentlig burde være. De to partnere kigger på hinanden og kan ikke lade være med at grine af historien, der til forveksling lyder som plottet på en romantisk komediefilm. Med et smørret grin tilføjer Mads, at det var kærlighed ved første blik.

Venskabet har siden da blomstret sammen med virksomheden med en naturlig ping pong, der løfter stemningen på kontoret – selv på denne kedelige grå dag.

Mads’ kærlighedserklæring, som han så smukt kalder den, breder sig med hans efterfølgende latter og en hyggelig stemning på kontoret.

Nu har vi taget sagen i egen hånd

Vi hjælper vores kunder med de ydelser – og kun med de ydelser, der skaber værdi for dem ved at sætte os grundigt ind i kundens behov og ønsker. Hos Apropos Bureau hedder det ikke, hvordan kan vi tjene penge på kunden, men hvordan kan vi skabe værdi for den enkelte kunde. Vi vil ikke sælge nogle løsninger, der ikke skaber værdi, fastslår de.

De to partnere vil sammen bestræbe sig på at bryde den barriere, der er mod reklamebranchen, hvor kunden ikke tør række ud efter hjælp uden at være bange for at blive snydt, ført bag lyset eller betale overpriser.

Iværksættere tager sagen i egen hånd ved etablering af Apropos Bureau i Aalborg

 

Hvordan skiller Apropos Bureau sig ud fra mængden?

Af alle mine iværksætterdrømme blev Apropos Bureau en realitet, fordi jeg indså, at min opfattelse af et reklamebureau var anderledes fra mange andres, fortæller Mads med stor begejstring.

Inden vi gik i gang, var min kone og jeg ude og køre en søndagstur, hvor jeg fortæller om hele ideen. Min kone bakkede mig op fra dag 1, fordi hun så idéen for, hvad den er. Hun fortalte mig, at hun faktisk troede på, at vi kommer til gøre en reel forskel i reklamebranchen ved at være transparente, ærlige og i øjenhøjde, fortæller Mads der bliver så berørt, at han i samme øjeblik får gåsehud op af armene.

Den største forskel på Apropos Bureau og flere af de andre bureauer er, at vi faktisk efterlever det. Dét er jeg stolt af, fortæller Mads med en tilfredshed, der fremkalder endnu et smil på læben.

Tillid er nøglen

Det kan godt virke som om, at reklamebranchen er rådden. Og faktum er, at der er mange banditter i habitter, som vi kalder dem. Men der er også andre, som faktisk vil kunderne det bedste. Det er svært at få det budskab ud, at vi rent faktisk mener det. Vores strategi er meget langsigtet, fordi vi gerne vil bevise det overfor kunderne.

Mads og Lars Marco ærgrer sig over, at der er nogle, der skal forurene hele branchen. Smilet, der ellers virkede nærmest fastgroet til ansigtet, udskiftes med et mere bestemt ansigtsudtryk, inden de fortæller videre: Det gør, at kunderne har svært ved at kende forskel, inden de står med bindende kontrakter i op til 7 år med en overflod af uforståelige fakturaer, der kommer strømmende ind i mailboksen hver måned.

Hvordan sikrer I så, at kunderne bliver hos Apropos Bureau?

Vi vil også gerne fastholde kunderne, men det gør vi ikke ved at lade dem underskrive kontrakter med lange bindingsperioder. Vi fastholder vores kunder ved at skabe værdi for dem, fastslår Lars Marco.

Hvis ikke de synes, vi skaber værdi for dem, så skal de hen til dem, der kan give dem den værdi, de efterspørger, og det skal være uden besvær. Udvikler vi eksempelvis en hjemmeside for en kunde, så er de ikke fastlåst. Vi bruger et åbent system, der nemt kan overtages af andre eller kunden selv.

Vi vil gøre os fortjent til vores kunder og vise vores værd. Det er dét, der er vigtigt for os. Derfor har vi netop lavet klippekortsløsningen, sådan at vi kan bevise den værdi, vi kan levere, inden man indgår et marketing partnerskab, som naturligvis heller ikke har lange ulogiske bindinger.

Hvorfor er det vigtigt for jer at gøre op med reklamebranchen?

Lars Marco er uforstående overfor, hvordan mange bare lukker øjnene for, hvordan man behandler kunderne i reklamebranchen, og svarer: Jamen det siger jo sig selv. Vi synes det er forkert, det der sker, og det går imod vores egne værdier om troværdighed og dét at være i øjenhøjde.

Vores værdier holder os nede på jorden, hvor vi kan imødekomme kunderne i øjenhøjde. Værdierne er vores bærende fundament, som vi efterlever i enhver handling og beslutning. Derfor er det også vigtigt for os, at enhver kunde og medarbejder kan stå inde for vores værdier.

At stå ved vores værdier vil altid være vigtigere end at tjene penge. Det er selvfølgelig på prioriteringslisten at tjene penge, men det er på ingen måder øverst. Øverst er at levere værdi for kunden, uddyber Lars Marco. Det er tydeligt at mærke, at Lars Marco har hjertet med i hans arbejde, når jeg lægger mærke til de mange “interessetimer”, han bruger på at levere et grundigt stykke arbejde i god til tid kunderne.

Iværksætter historien hvor tillid er nøglen til succes

Selvom at de to partnere på ingen måder holder igen, når først snakken om passionen er i gang, må vi erkende, at når kaffekopperne er ved at være tomme må historiefortællingen være ved at have nået sin ende. Inden vi slutter helt af, har jeg dog lige et sidste spørgsmål:

Hvad er I allermest stolt af ved at have sat Apropos Bureau i verden?

Der bliver igen stille et øjeblik. Jeg når lige at få sagt, at de gerne må tænke over spørgsmålet, før de nærmest i kor og al enighed nævner tilgangen til kunderne.

Vi er allermest stolt af vores kundecentriske tilgang – at det ikke er pengene, der er i fokus, men det at skabe værdi for kunden er i fokus, og at vi rent faktisk lykkedes med det. Mens de bekræfter hinanden i, at det er dét, de er absolut mest stolte af vokser smilet igen frem i deres ansigter.

Jeg vil kunne stå inden for den måde, vi behandler vores kunder på. Jeg vil aldrig nogensinde kunne have mit hjerte med i mit arbejde, hvis jeg arbejdede et sted, hvor forretningen vægtes højere end kunderne. Jeg er stolt af at have skabt en arbejdsplads, hvor jeg kan stå ved mig selv og mine værdier hele vejen, fortæller Lars Marco lige fra hjertet.

Vi er også stolte af de resultater, vi skaber for vores kunder og os selv. At de løsninger vi har sammensat, sagt på godt dansk, er i orden og at de er værdifulde for den enkelte kunde.

Vi er stolte af Apropos Bureau som arbejdsplads, at vi har skabt en arbejdsplads, hvor vi gør, hvad vi kan for at hjælpe og motivere vores ansatte, hvad end det gælder medarbejdere, freelancere eller praktikanter. Og så er vi stolte af vores dygtige team, der arbejder med liv og sjæl i enhver opgave.

Drømmen der blev til virkelighed

Jeg siger det igen: der er slet ingen tvivl om, at Mads og Lars Marco er to ildsjæle, der brænder for Apropos Bureau og hele konceptet og missionen bag.

Med en passion og stolthed forsøger de to iværksættere at skabe en banebrydende forandring i reklamebranchen ved at levere marketing i øjenhøjde som værdifuld samarbejdspartner.

Selvom at det er en meget langsigtet strategi, som er hård i opstarten af en ny virksomhed, er de sikre på, at god og personlig service, høj tilgængelighed, fleksibilitet og troværdighed er den rigtige vej mod fremtiden.

Mads og Lars Marco står klar sammen med resten af holdet bag Apropos Bureau til at bevise sit værd overfor jeres virksomhed og gøre jer til en del af historien.

Tusind tak fordi I læste med!