Apropos brug af digitale medier – Årsrapport

Apropos brug af digitale medier - Årsrapport 2024

(Forfattere: Lars Marco Andersen & Dorthe Noe, 2024)

Indholdsfortegnelse

Kvalificér dit marketingbudget. Få et forspring med målgruppen og en bedre Return On Investment.

I denne årsrapport serverer vi seneste udvikling i danskernes anvendelse af: Sociale medier herunder Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Snapchat og X. Brug af digitale medier som søgemaskiner, streaming, podcast, nyhedssites samt onlinehandel og shopping.

Inden du investerer og planlægger din kampagne skal du kende din målgruppe. Med målgruppen får du et bedre beslutningsgrundlag til valg af dine kanaler. Hvor er målgruppen størst, hvor er det bedste match og hvor engageret er målgruppen hen over ugen og i tidsforbruget. 

Hvis du kan besvare disse spørgsmål, behøver du ikke fordybe dig i rapporten her. Derimod skal du gøre dig selv den tjeneste at fortsætte læsningen, hvis du er interesseret i at blive klogere på danskernes anvendelse af sociale medier og digitale kanaler. I denne rapport fremgår også seneste udvikling og tendenser, som du kan benytte til at udvælge eller prioritere de mest relevante kanaler for din næste kampagne.

Trends 2021-2024

Fra 2021 til 2024 har vi set en markant udvikling i danskernes brug af digitale medier. Sociale medier fortsætter med at være en central del af medieforbruget, men der er betydelige forskelle på tværs af platforme og målgrupper.

Facebook og Instagram fastholder deres dominans, især blandt voksne og kvinder, mens TikTok og Snapchat oplever vækst blandt yngre brugere. Samtidig ser vi en stigning i brugen af streamingtjenester, både til underholdning og nyheder.

Centrale tendenser

Stabil vækst på sociale medier: Facebook og Instagram har oplevet en mindre, men stabil stigning i antallet af brugere, mens TikTok og Snapchat vokser markant i de yngre aldersgrupper. Facebook bruges af over 70% af befolkningen ugentligt, mens TikTok især er populær blandt de unge.

Øget tidsforbrug på streaming: Streamingtjenester som YouTube og TV2 Play er i høj vækst. Den gennemsnitlige dansker bruger nu mere tid på streaming end på traditionelle flow-tv-kanaler, især i aldersgruppen 18-34 år.

Forskellig platformadfærd: LinkedIn adskiller sig markant fra de øvrige sociale medier, med en høj andel af erhvervsaktive og beslutningstagere. Dette gør platformen særlig relevant for B2B-markedsføring.

Søgemaskiner og nyhedssites: Søgemaskiner bruges dagligt af størstedelen af danskerne til praktiske formål og nyhedssøgning, hvilket understreger vigtigheden af SEO-optimerede kampagner. Nyhedssites som DR.dk og TV2.dk fastholder deres position som de mest brugte medieplatforme.

Pas på din virksomhed og dit marketingbudget

Med det stigende antal kanaler og platforme er det mere komplekst end nogensinde at navigere i mediejunglen. Derfor er det essentielt at vide, hvem din målgruppe er, og hvordan du når dem mest effektivt. Ved at kvalificere dit marketingbudget og prioritere de kanaler, hvor målgruppen er mest engageret, sikrer du bedre ROI og strategisk udnyttelse af ressourcerne.

Engagement i tid fordelt pr. kanal 2024

Hver dag bruger danskerne i gennemsnit 51 minutter på sociale medier.

Kvinder bruger 55 minutter på sociale medier, hvor mænd bruger 46 minutter.

Danskerne bruger 80 minutter på streaming og 85 minutter på at se alm. tv (flow-tv).

Sociale Medier – Danskernes forbrug fordelt pr. medie 2024

Danskernes adfærd på LinkedIn adskiller sig fra Facebook og Instagram.

Instagram bruges dagligt/næsten dagligt af 76% og 81% på Facebook, hvor knap halvdelen (47%) af LinkedIns ugentlige besøgende, bruger kanalen dagligt/næsten dagligt.

Sociale Medier 2021-2024

Facebook

  • Facebook er gået fra 3.694.000 ugentlige brugere i 2021 til 3.739.000 i seneste offentliggjorte undersøgelse i september 2024.

Profil – 3.040.000 daglige brugere

  • 83% er mellem 20-69 år
  • 57% er kvinder
  • Husstandsindkomst kr. 617.000

Instagram

  • Instagram er gået fra 2.052.000 ugentlige brugere i 2021 til 2.328.000 i seneste offentliggjorte undersøgelse i september 2024.

Profil – 1.765.000 daglige brugere

  • 70% er mellem 12-44 år
  • 64% er kvinder
  • 13% lægger vægt på holdninger hos influencerne
  • Husstandsindkomst kr. 659.000

LinkedIn

  • LinkedIn er gået fra 1.072.000 ugentlige brugere i 2021 til 1.285.000 i seneste offentliggjorte undersøgelse i september 2024.

Profil – 607.000 daglige brugere

  • 79% er mellem 25-59 år 
  • 56% er mænd
  • 82% er erhvervsaktive 
  • 42% er beslutningstagere, erhvervsaktive indkøbere 
  • Husstandsindkomst kr. 813.000

TikTok

  • TikTok er gået fra 518.000 ugentlige brugere i 2021 til 734.000 i seneste offentliggjorte undersøgelse i september 2024.

Profil – 619.000 daglige brugere

  • 80% er under 29 år
    • 35%: 12-17 år
    • 32%: 18-24 år
    • 13%: 25-29 år
  • 54% er kvinder
  • Husstandsindkomst kr. 365.000 (udeboende)

Snapchat

  • Snapchat er gået fra 1.898.000 ugentlige brugere i 2021 til 2.045.000 i seneste offentliggjorte undersøgelse i september 2024.

Profil – 1.461.000 daglige brugere

  • 74% er under 39 år
  • 60% er kvinder
  • Husstandsindkomst kr. 641.000

X (Twitter)

  • X er gået fra 503.000 ugentlige brugere i 2021 til 500.000 i seneste offentliggjorte undersøgelse i september 2024.

Profil – 275.000 daglige brugere

  • 62% er mellem 15-39 år
  • 77% er mænd
  • Husstandsindkomst kr. 524.000

Søgemaskiner 2024

Brug af søgemaskiner – praktisk informationssøgning

  • 4.172.000 benytter hver uge mobiltelefonen til at søge praktiske informationer svarende til 82%
  • Heraf søger 72% dagligt eller næsten dagligt
  • 66% er mellem 20-59 år
  • Ligelig fordeling mellem kvinder og mænd

Brug af søgemaskiner – nyhedssøgning

  • 3.819.000 benytter hver uge mobiltelefonen til at læse nyheder svarende til 75%
  • Heraf læser 77% dagligt/næsten dagligt
  • 70% er mellem 30-69 år
  • Ligelig fordeling mellem kvinder og mænd

Brug af søgemaskiner – søgning efter underholdning

  • 2.863.000 benytter hver uge mobiltelefonen til at søge information om underholdning svarende til 56%
  • Heraf søger 50% dagligt/næsten dagligt
  • 71% er mellem 20-59 år
  • Ligelig fordeling mellem kvinder og mænd

Online video-streaming 2024

Brug af streamingtjenester som YouTube, Vimeo mfl.

  • I 2024 streamer 2.645.000 danskere hver uge små film/filmklip svarende til 51%
  • Heraf streamer 55% dagligt/næsten dagligt
  • 59% er mellem 20-49 år
  • 66% er mænd

Brug af streaming via TV2 Play

  • 1.802.000 bruger hver uge TV2 Play svarende til 35%
  • Heraf streamer 47% dagligt/næsten dagligt
  • 55% er mellem 30-59 år
  • 55% er kvinder

Videoklip på nyhedssites

  • 2.072.000 danskere ser hver uge videoklip på nyhedssites svarende til 40%
  • Heraf ser 32% dagligt/næsten dagligt
  • 66% er mellem 30-64 år
  • 61% er mænd

Podcast 2024

Lytter til podcast 

  • 1.543.000 lytter hver uge til Podcast svarende til 30% af befolkningen

  • Heraf 45% daglig/næsten dagligt

  • 66% er mellem 20-49 år

  • Ligelig fordeling mellem kvinder og mænd

Nyhedssites 2024

De største medier

DR.dk er størst

  • 2.331.000 bruger hver uge dr.dk svarende til 45% af befolkningen
  • Heraf bruger 36% dagligt/næsten dagligt
  • 67% er mellem 30-69 år
    • 52% er mænd
    • 64% er erhvervsaktive

TV2.dk er næststørst

  • 2.006.000 bruger hver uge tv2.dk svarende til 39% af befolkningen
  • Heraf bruger 35% dagligt/næsten dagligt
  • 74% er mellem 30-69 år
  • 53% er mænd
  • 66% er erhvervsaktive

Ekstrabladet.dk er tredjestørst

  • 890.000 bruger hver uge ekstrabladet.dk svarende til 17% af befolkningen
  • Heraf bruger 39% dagligt/næsten dagligt
  • 82% er mellem 30-69 år
  • 72% er mænd

Ugentlige brugere på landsdækkende nyhedssites

  • Bt.dk 826.000 (16%)
  • Politiken.dk 496.000 (10%)
  • Berlingske.dk 415.000 (8%)
  • Jp.dk 359.000 (7%)
  • Borsen.dk 335.000 (6%)

Ugentlige brugere på Nordjyske.dk

  • Nordjyske.dk 183.000 (4%)
  • Heraf 137.000 i Nordjylland (26% af befolkningen i Nordjylland)

Facts om danskernes brug af digitale medier 2024

  • 93% af danskerne bruger Internettet hver dag
  • 60% bruger sociale netværk dagligt/næsten dagligt, 78% en eller flere gange om ugen
  • 36% chatter dagligt, 59% en eller flere gange om ugen
  • 19% modtager nyheds- og tilbudsmails dagligt, 48% en eller flere gange om ugen
  • 17% spiller spil/i apps dagligt, 46% en eller flere gange om ugen
  • 7% deltager i konkurrencer en eller flere gange om ugen
  • 9% klikker på bannerreklame en eller flere gange om ugen
  • 9% læser blogs en eller flere gange om ugen
  • 13% klikker på links delt på facebook dagligt/næsten dagligt. 39% en eller flere gange om ugen

Onlinehandel – shopping 2024

Handler på Internettet

  • 985.000 danskere handler hver uge på Internettet svarende til 21% af befolkningen 18 år eller ældre
    • I alderen op til 29 år: 25%
    • I alderen 30-39 år: 33%
    • I alderen 40-49 år: 30%
    • I alderen 50-59 år: 22%
    • I alderen 60 år eller mere: 8%
  • 54% er mænd
  • I løbet af en måned 2.990.000 danskere handlet på Internettet svarende til 63% af befolkningen 18 år eller ældre

Mest populære kategorier for onlinehandel – udpluk

  • Tøj, sko og lign.

    • 16% handler en eller flere gange om måneden. 55% halvårligt
  • Ting til boligen, inde

    • 4% handler en eller flere gange om måneden. 32% halvårligt

  • Dagligvarer

    • 9% handler en eller flere gange om måneden. 20% halvårligt

  • Rejser, fly og togbilletter

    • 9% handler en eller flere gange om måneden. 48% halvårligt

  • Computer hardware, elektronik, computerspil, konsul og hardware

    • 12% handler en eller flere gange om måneden. 36% halvårligt

Reklamer – “nej tak”

  • 58% af alle husstande har et “Nej tak skilt” til reklamer på postkassen
  • 37% er fuldstændig enig eller enig i at de gør hvad der er muligt for ikke at få vist reklamer og lignende, når de besøger hjemmesider (f.eks. med ad-blocking).
  • 22% er fuldstændig enig eller enig i at de altid sørger for at andre ikke kan følge deres færden på internettet (sletter cookies, private browsing o.lign.)

Vil du lære din målgruppe eller dens adfærd at kende? Så tag kontakt direkte til målgruppespecialist Dorthe Noe eller Lars Marco Andersen fra Apropos Bureau.

 

Lars Marco Andersen
Udviklingsdirektør

Dorthe Noe
Målgruppespecialist (Noehow)