6 spørgsmål til Apropos Bureau

Spørgsmål til Apropos Bureau

– Skrevet af Julie Kloby Navntoft Jensen

Et marketingbureau som Apropos Bureau har mange forskellige grene, som til tider kan være svære at finde hoved og hale i – selv for sådan en garvet kommunikationsstuderende som mig. Mit navn er Julie, og jeg studerer en kandidat i ‘Kommunikation’ på Aalborg Universitet. Med den nye titel som praktikant hos Apropos Bureau er der mange nye informationer og opgaver, som gør, at man skal holde tungen lige i munden. Og med det følger der også utrolig mange spørgsmål med. Og ja, der sidder sikkert også folk udefra, der har samme spørgsmål til bureauet som mig! Derfor har jeg skrevet denne artikel, hvor jeg vil præsentere og svare på en række spørgsmål.

6 spørgsmål til Apropos Bureau

Jeg har samlet 6 spørgsmål, som gjorde mig klogere på Apropos Bureau og bureauets marketingafdeling.

  1. Hvordan sørger Apropos Bureau for, at alle opgaver kommer sikkert fra A-Z, uden at de mister noget i farten?
  2. Hvordan bruger Apropos Bureau annoncering?
  3. Hvad er forskellen mellem SEO og annoncering?
  4. Hvordan tager Apropos Bureau hånd om nye kunder?
  5. Kan man forstå data og analyse uden konkret erfaring?
  6. Hvor vigtig er grafisk markedsføring?

1) Hvordan sørger Apropos for, at alle opgaver kommer sikkert fra A-Z, uden at de mister noget i farten?

Hvordan sørger I for, at alle opgaver kommer sikkert fra A-Z, uden at I mister noget i farten? Sådan lød det andet spørgsmål fra mig, da jeg startede som praktikant. Første spørgsmål handlede vist om vejen til toiletterne … Spøg til side. Hos Apropos Bureau er man en samlet enhed, der arbejder sammen på tværs af hvert enkelt marketingfelt. Det gør, at der er en god sparring i forhold til opgaver, og hvordan de skal løses.

Arbejdet hos Apropos Bureau er struktureret gennem brugen af et program kaldet ClickUp. Programmet er med til at skabe sammenhæng i arbejdsgangen, så opgaverne gennemgår en proces fra brief og idé til kreative løsninger og eksekvering. Med andre ord sørger ClickUp for, at bureauet er homogent, og at opgaver aldrig falder ned mellem to stole.

2) Hvordan bruger Apropos Bureau annoncering?

Som kommunikationsstuderende besidder jeg en stor interesse inden for online annoncering. På kort tid fandt jeg ud af, hvor meget Google- og Facebook Annoncering fylder hos Apropos Bureau. Derfor var det nærliggende at spørge Digital Marketing-specialist Jens om, hvorfor Google- og Facebook Annoncering er vigtig!

“Det er vigtigt, fordi at det skaber maksimal synlighed. Det skaber mange leads. Og så er det med til at øge vores kunders salg. Det er nok det vigtigste!”

Google- og Facebook Ads er populære platforme inden for digital annoncering. Hos Apropos Bureau udnytter man begge platforme til at få kunderne til at vækste og øge deres salg. Både Google og Facebook har en bred rækkevidde, hvilket sikrer, at annoncerne rammer de helt rigtige personer.

3) Hvad er forskellen på SEO og Ads?

Jeg har længe gået og undret mig over, hvad forskellen egentlig er mellem SEO og Ads. Hos Apropos Bureau fylder begreberne rigtig meget, så derfor var det et oplagt spørgsmål.

SEO-ADS

SEO er noget, som man gør sig fortjent til! Det kommer af hårdt teknisk og tekstuelt arbejde på en hjemmeside, og er derfor ikke noget, man direkte kan betale sig fra. SEO er med til, at Google finder ens hjemmeside relevant. Målet med SEO er at få hjemmesiderne øverst på Google, uden at bruge annoncekroner. Læs, hvordan Apropos Bureau arbejder med SEO.

Ads er betalt synlighed! Man investerer direkte i at blive fundet baseret på specifikke søgeord, online adfærd eller en defineret målgruppe. Her kan man både benytte Google- og Facebook Ads.

SEO og Ads er to forskellige tilgange, som kan være med til at øge ens omsætning.

Psst … hvis en hjemmeside har en optimal SEO, så bliver Ads også billigere. Det er derfor altid vigtigt at tage højde for begge tilgange. Det handler om at finde den helt rigtige balance, så man opnår maks synlighed!

4) Hvordan tager Apropos Bureau hånd om kunderne?

Kunden er det vigtigste! Det mærker jeg tydeligt i alt, hvad mine nye kolleger sidder og arbejder med. Jeg har eksempelvis fået at vide, at alt internt arbejde kan vente, hvis der er kundeopgaver. Fra første dag mærkede jeg også, hvor meget Apropos Bureau går op i, at kunderne gennemgår en tryg og overskuelig proces.

For at komme godt i mål har Apropos Bureau etableret en trinvis tilgang, der guider kunden gennem arbejdsprocessen hos dem:

  1. Første møde: Er det et godt match? Det første møde starter med en uforpligtende samtale, hvor Apropos Bureau hører nærmere om kundens marketing-behov.
  2. Samarbejdsplan: Sammen defineres en plan for samarbejdet. Det er en mulighed for kunden til at stille spørgsmål til og forventningsafstemme med Apropos Bureau.
  3. Eksekvering: Apropos Bureau går i gang med de aftalte opgaver.
  4. Bearbejdning af resultater: Apropos Bureau indsamler og analyserer data, for at blive klogere på næste skridt i processen og optimal performance.
  5. Statusmøde: En månedlig samtale anbefales, så kunden holdes opdateret og om der fortsat er konsensus for samarbejdet.

Denne arbejdsproces skal sikre, at kunderne altid har en pålidelig makker inden for marketingrådgivning, som de kan komme til.

5) Kan man forstå data og analyse uden konkret erfaring?

Tal kan for nogle være en ordentlig mundfuld – især for sådan en humanist som mig. Min første bekymring opstod allerede, da jeg blev introduceret til data og analyser af virksomhedernes performance. Men kan en som mig eller dig sætte sig ind i det?

Apropos Bureaus egen datanørd, Kenth, svarede følgende til mit spørgsmål:

data-analyse

Apropos Bureau står altid klar til at hjælpe, hvis kunder ikke forstår sig på de mange forskellige tal. I en tilsendt rapport vil tallene også blive uddybet.

Hvis du har svært ved at knække koden til de mange marketing-forkortelser, kan du få dem uddybet her. Så næste gang snakken går på data og analyse af performance – så kan du være med!

6) Hvor vigtig er grafisk arbejde?

Jeg har altid været kæmpe fan af grafisk arbejde, fordi det viser ens personlighed udadtil. God markedsføring kræver en sammenhængende strategi. Apropos Bureau har hjulpet mange kunder med at etablere en unik visuel identitet gennem grafiske løsninger – herunder logo, skilte, hjemmesider og mere.

På kort tid fandt jeg ud af, at Apropos Bureau har hjulpet kunder med at skabe deres personlighed. De skræddersyer og formidler altid kundens kerneværdier på en fed og unik måde. Samtidig skaber Apropos Bureaus grafiske arbejde en rød tråd mellem virksomhed og brand. Og hos Apropos Bureau leveres det altid med en levende grafik.

Tak for din tid

Jeg håber, at nogle af mine spørgsmål gjorde dig klogere på Apropos Bureau som marketingbureau. Det gjorde de i hvert fald for mig. Ellers ved jeg, at du altid er velkommen til at kontakte Lars Marco Andersen på 60143129 eller [email protected], hvis du sidder med andre spørgsmål

Relateret