Amazon er på vej over grænsen

Amazon kommer til Danmark

Længe har rygterne svirret om, hvornår giganten Amazon gør sit indtog i de nordiske lande. Nu er det bare et spørgsmål om tid, før de indtager det danske marked. Vi griber derfor chancen for at kigge nærmere på de muligheder, platformen skaber for din virksomhed.

Den driftstærke platform Amazon kommer til Danmark

Amazon – har du også undret dig over, hvor navnet stammer fra? Angiveligt var ønsket fra stifter Jeff Bezos at navnet skulle være eksotisk – men også starte med bogstavet A. Tanken var, at de altid ville stå som én af de første på alfabetiserede lister.
Netop bogstaver og ord var en stor del af Amazons begyndelse, da platformen startede som en internetboghandel. I dag er virksomheden utrolig omfattende, og alt imellem himmel og jord er til at finde fra tusindvis af netbutikker.

Nu har Amazon altså planer om at indtage Norden.

Det kan måske lyde skrækindjagende, men her hos Apropos Bureau vælger vi at have de positive briller på. Med Amazon kommer der nemlig gyldne muligheder for enten at øge salget eller at komme godt i gang med en netbutik. Disse muligheder tager vi nu et nærmere kig på.

If you can’t beat them – join them

Amazon er ubetinget den største netbutik i verden. Vidste du, at der er 3 gange så mange købeklare kunder, der søger efter produkter på Amazon end Google? Ja, du hørte rigtigt! Mange danske virksomheder gør dog endnu ikke brug af den kæmpe popularitet, som platformen tydeligvis har blandt forbrugerne.

Med den rette strategi, en finpudset søgemaskineoptimering og gennemtænkt markedsføring kan Amazon være med til at øge din omsætning betydeligt. Det må være den bedste grund til at starte op på platformen. De købeklare kunder er store tilhængere af konceptet, hvilket er et potentiale, som bare venter på at blive udnyttet.

Danskerne elsker allerede Amazon

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har lavet en undersøgelse, der lister de 20 mest populære netbutikker i landet. Her kommer Amazon ind på en flot 4. plads – og det er altså vel og mærket inden deres officielle ankomst. Hvordan vil de tal ikke se ud, når danskerne får Amazon endnu tættere på? Det er i hvert fald værd at tage med i overvejelserne.

For de nye og de gamle

Lige meget om din virksomhed har været en etableret netbutik i lang tid, eller om du vil starte med at sælge dit produkt online, så er Amazon en værdifuld mulighed, du ikke kan se bort fra. Du har muligheden for at komme med fra start, når de først planter deres rødder i det danske land.

Hvis du allerede er etableret med en netbutik, så er Amazon en ekstra salgskanal. Hvis du ikke er en del af platformen, går du glip af en masse eksponering af dit produkt eller brand. Amazon tiltrækker rigtig mange forbrugere – derfor er det naturligvis også nemmere at få mere synlighed her end på din egen salgskanal.

Det kan være en stor udfordring for nye netbutikker at få synlighed. Nystartede får muligheden for meget større eksponering på platformen, end de gør på en nyopstartet salgskanal. Det er relativt simpelt at komme i gang med en netbutik her, og det gør det også nemt og hurtigt at komme i gang med at sælge sine produkter.

Det er stadig uvist om Amazon kommer til at udrulle den fulde pakke i Danmark. Hvis de gør det, kan Amazon stå for det hele – indpakning og forsendelse kan tilvælges i ét af deres ‘Fulfillment by Amazon’ (FBA)-varehuse. Du skal bare sende dine produkter, og så håndterer de resten. Hvis man vælger løsningen, så kommer dit produkt højst sandsynligt til at stå som ét af de første i dets kategori, da Amazon prioriterer FBA-sælgere. Det lyder måske lidt reklamerende, men vi er vilde med idéen.

Amazon er allerede tilstede i næsten hele verden – så du åbner døren op for rigtig mange internationale kunder, når du etablerer dig her. Hvis du har drømme om at styrke dit brand og øge salget internationalt, så er Amazon en oplagt mulighed.

Få adgang til tilfredse kunder

Én af de gode grunde til at etablere sig på platformen er de glade kunder. Platformen sætter stor værdi i at servicere på højeste niveau, og det har skabt et rigtigt godt forhold til forbrugerne. Forbrugerne stoler på, at de får den bedste og hurtigste løsning, og derfor er platformen deres faste “go-to”.

Hvordan gør de sig så attraktive? Det gør de primært ved hjælp af indsamling af data. De analyserer, bearbejder og indsamler data med hensigt på at tilfredsstille kundernes behov. De ser på, hvad kunderne tidligere har købt, søgt efter eller tilføjet til ønskelisten, og tilpasser resultater efter hver enkelte.

Loyale kunder er alfa omega på et marked, der hele tiden er i udvikling, og hvor nye tiltag ser dagens lys konstant. Lige meget om kunderne vil have nicheprægede eller populære produkter, så har Amazon fordele, der sætter dem forrest i e-handel-ræset.

Forbrugere, der vil have et produkt, der er unikt, drager fordel af Amazons hurtige levering. Dem, der vil have et populært produkt, drager derimod fordel af de billige priser. Derfor tiltrækker Amazon et bredt kundesegment, da der er fordele for alle, uanset hvilke produkter, de leder efter.

Er din virksomhed klar?

På det her tidspunkt har du fået opremset en del af de muligheder, virksomheder bør overveje, når giganten krydser grænsen. Men er din virksomhed klar til, at der bliver vendt op og ned på e-handel-kulturen? Amazon er uden diskussion noget, man som e-handel-virksomhed bør tage alvorligt.

Du kan være forberedt på flere parametre, men en god start ville være at overveje at få en ekstern marketingafdeling til at håndtere din strategi på Amazon. Vi hos Apropos Bureau er i hvert fald godt forberedte på Amazons ankomst – vi venter i spænding!

Kontakt os og hør hvordan din virksomhed kan komme godt i gang med Amazon.