Content marketing giver værdifuldt indhold til målgruppen

Det er ikke nok kun at gøre opmærksom på dit produkt – men du skal også stræbe efter at engagere forbrugerne. I en verden, hvor det handler om at være aktuel, er det store spørgsmål, hvordan man knækker koden til forbrugerens interesse. Content marketing kan være svaret, du leder efter.

Content marketing er at give værdifuldt indhold til målgruppen

Det er i langt de fleste tilfælde ikke længere nok at skabe kendskab til dit brand. Vi forbrugere er blevet trætte af at få smidt ting i hovedet, som egentlig ikke interesserer os. Uden en målrettet kommunikation ender reklamerne nemt med at blive et irritationsmoment.

En undersøgelse fra Mindshare foretaget i år viser, at vi aldrig har været mere irriteret af reklamer, vi finder uinteressante. Derfor er der også blevet et øget pres på at skabe værdifuld reklame. Når vi forbrugere føler, at vores behov i højere grad bliver tilgodeset, så går reklamen fra at være irriterende til at skabe interesse.

En måde at tilgodese din målgruppes behov på er, at du producerer værdifuldt indhold – det som vi også kalder content marketing. Indholdet skal interessere din målgruppe i så høj grad, at de ikke længere betragter det som reklame, hver gang du udgiver nyt indhold.

De skal nærmere betragte indholdet som en foræring, der falder i hak med deres behov. Indhold dækker over mange ting, men det kan eksempelvis indebære vidensdeling i form af artikler på din blog eller underholdende opslag på dine sociale medier.

For at vide, hvad der skaber værdi for målgruppen, er det alfa omega med et godt kendskab til dem, man vil kommunikere til. Hvis du ikke har den nødvendige viden om din målgruppe, vil det ikke give mening at bruge content marketing i din markedsføringsstrategi.

Start med at kende din målgruppe

For at få et indgående kendskab til dine købere, kan første skridt være at kortlægge den demografiske viden omkring målgruppen såsom alder, køn, uddannelse, civilstatus og geografi. Med den viden har du skabt et solidt fundament til at lære din målgruppe bedre at kende. Det næste skridt i at få succes med content marketing er, at du også kender til deres livsstil.

Målgruppen skal helst tænke ‘det er relevant for mig!’

Det vil altså sige, når du skal markedsføre ethvert slags produkt, skal du have målgruppens præferencer i tankerne. Tilgodeseelsen af præferencerne skal nemlig motivere forbrugeren til at engagere sig.

Hvis du kender din målgruppe, vil der være større sandsynlighed for, at du tiltrækker de mest købeklare kunder. Med købeklar menes der, at de er mere tilbøjelige til at købe din ydelse eller dit produkt. Det er dem, vi gerne skal have fat i ved at bruge denne strategi.

Lav indhold der engagerer

Strategien med content marketing handler om at lave værdifuldt indhold, hvor nøgleordet er tillid. Hvis målgruppen har tillid til dit produkt, vil de automatisk være meget loyale og vælge dit produkt før andres. Din kommunikation skal ikke være med direkte fokus på salg men på at give målgruppen indhold, de føler har personlig relevans.

Man vinder på det lange løb ved at ændre sin kommunikation fra at sælge et produkt til i stedet at tilgodese målgruppens interesser og behov.

Det er den måde, du opbygger et stærkt bånd til din målgruppe, da du viser interesse i dem og ikke blot i salget.

Ved at lave indhold, der får brugerne til at engagere sig, er det muligt også at skabe et bånd til din målgruppe. Forsyn din målgruppe med underholdende og relevant indhold, og sæt deres behov først. Se det som en byttehandel – du tilbyder din målgruppe interessant indhold, og de kvitterer med loyalitet.

Skab et fællesskab omkring dit produkt

Content marketing kan også være med til at skabe et fællesskab, målgruppen kan blive en del af. Et stærkt fællesskab skaber motivation, hvor brugere indbyrdes deler ud af erfaringer og viden. Det kan bygges op på mange måder, men det vigtigste aspekt er, at din målgruppe kan interagere med hinanden.

Det kan for eksempel være, at du har et produkt i fødevareindustrien. Hvis du gerne vil samle din målgruppe om dit produkt, kunne det være en idé at lave en app med madopskrifter, hvor brugerne selv kan tilføje nye opskrifter samt kommentere på andres.

Et andet eksempel er, at du sælger fiskeudstyr. Du kan bruge dine sociale medier til at skabe et netværk fyldt med fiskeentusiaster. Dine opslag kan for eksempel fokusere på gode fiskesteder, tips og tricks til fiskeri eller bare underholdning i form af sjove billeder af fisketure, der er gået galt. Det er alt sammen indhold, som målgruppen kan relatere sig til.

De sociale medier er en oplagt mulighed for at samle folk, der alle har interesse i dit produkt. Hver gang man vælger at følge en side på eksempelvis Instagram eller Facebook, så bliver man automatisk en del af et fællesskab. Derfor er det vigtigt at passe og pleje sine følgere på den sociale medier, så de i tilstrækkelig grad føler sig værdsat.

Få en bedre placering på Google

En anden ting, som content marketing også bidrager til, er, at dine besøgende forhåbentligt bruger længere tid på din side. Google måler nemlig på, hvor længe dine besøgende bliver hængende og anser det som et tegn på, at de har gjort det rigtige ved at henvise til netop din side, hvis de ikke med det samme klikker væk.

Søgemaskinen Google er også vild med, når din hjemmeside har unikke tekster. Ved at have en masse indhold på din hjemmeside vil du også automatisk få en bedre placering på Google. Jo bedre en placering du har, jo flere besøgende vil også lægge et besøg forbi.

Content marketing har altså en stor indflydelse på din hjemmesides søgemaskineoptimering. Google vil gerne matche det bedste indhold med brugernes søgninger, da de vægter brugernes tilfredshed utroligt højt. Hvis du ikke har indhold på siden, som besvarer brugernes søgninger, vil du være svagere stillet i kampen om besøgende fra søgemaskinen.

Sæt dig et mål for strategien

Nu handler det om at finde den rette strategi for din virksomhed. Du skal først og fremmest tænke over, hvad målet er. Det kan være, at du har et mål om at få flere følgere, der interagerer med dit indhold. Her kan du optimere din brug af de sociale medier, så du får flere aktive følgere til din side.

Et andet mål kan være, at du vil have en bedre placering på søgemaskinerne. Så skal du have fokus på din hjemmeside ved at sørge for, at indholdet er søgemaskineoptimeret. Du kan f.eks. skrive artikler og blogindlæg til siden, hvor du fokuserer på bestemte søgeord, som din målgruppe søger på.

Husk altid at indholdet skal være værdifuldt og ikke kun fyld på siden. Når du først er kommet godt igang med at skabe indhold, vil du også kunne tilpasse indholdet alt efter hvordan, det bliver modtaget af målgruppen. Det kan for eksempel måles på den interaktion, som målgruppen har med givne opslag.

Content marketing er en langsigtet strategi, der ikke viser resultater med det samme. Resultaterne kommer med tiden, og det skal man være forberedt på. Strategien vil dog, som tidligere nævnt, resultere i en engageret målgruppe, hvis den er udført korrekt.

Du er altid velkommen til at tage kontakt til os og få en snak om, hvad vi kan gøre for din virksomheds content marketing-strategi, og du kan her læse mere om at få en ekstern marketingafdeling til at håndtere dit content.