Guerilla Marketing og Klods-Hans

Verdens bedste guerilla marketing

Guerilla Marketing kan jovialt beskrives som markedsføringens svar på Klods-Hans: Skør, anderledes, budgetvenlig og opmærksomhed fra hele kongeriget – sådan vinder du prinsessen!

Klods-Hans er verdens bedste Guerilla Marketing

Klods-Hans var den skøre og “fattige” bejler til prinsessen, som med sine særheder forsøgte at fange kongedatterens opmærksomhed. På samme måde handler Guerilla Marketing om at fange segmentets opmærksomhed ved brug af utraditionelle og nytænkende metoder.

Eventyrets hovedperson imponerede prinsessen med intet mindre end en død krage og en træsko! Klods-Hans er til dels bizar, men til gengæld skilte han sig ud fra mængden. Han vandt kongedatterens hjerte og hele kongerigets blikfang med få remedier. Ligeledes kan du med Guerilla Marketing vinde kundernes eftertragtede opmærksomhed – uden de store omkostninger.

Skørt: JA – Dumt: NEJ

Guerilla Marketing er skørt men ikke dumdristigt. Guerilla marketing handler om at tage utraditionelle metoder i brug for at få opmærksomhed – med målet om at skabe omtale. Det er en budgetvenlig måde at få omtale og behøver ikke kræve andet end en god idé.

Hvis du laver en hurtig Google-søgning på Guerilla Marketing, finder du blandt andet et billede af et fodgængerfelt, der er malet som pomfritter. I bedste POS-stil, finder du også et billede fra butiksmiljøet, hvor flasker er stablet som et stadion op til det aktuelle VM i fodbold.

Tilbage til det dumdristige, bliver Guerilla Marketing ofte misforstået som udelukkende “PANG OG LIR”, men det er det ikke. Pang og lir uden tanke er brødrene til Klods Hans, som kom ridende på deres storslåede hingste, i deres fineste kluns og med deres majestætlige fremtoning – “Dur ikke! Væk!”.

Du behøver ikke at lave store armbevægelser, såfremt din idé er spot-on på målgruppen. Det handler om at finde en sjov og nytænkende vinkel på eksisterende remedier, så du kan “forarge” modtageren – på den rigtig måde. Fordi folket havde en konkret modsætning i hesten, blev øjnene store som møllehjul, da Klods-Hans kom ridende på geden.

Jovist, Klods-Hans havde “pang og lir” i form af en træsko og en død krage, men der var mening med galskaben, da remedierne lidt absurd blev anvendt som gryde og måltid til prinsessen! – “Det kan jeg lide!” sagde kongedatteren”.

Guerilla Marketing er langt fra ensidigt i dets form og format, og handler blot om at tænke ud af boksen. Det kan være i alt fra lange kampagner til et enkelt billede – en enkelt træsko.

Aalborgenserne kender Guerilla Marketing!

I landsdækkende nyheder blev der fortalt, at man havde fundet sværdet til Aalborgs velkendte statue: Cimbrertyren.

HURRA, sagde vi alle sammen … eller?

Sværdet blev stjålet 16 år forinden, og ingen aalborgensere har haft lagt mærke til sværdets manglende tilstedeværelse på trods af dets centrale placering. Dagen efter lavede Louis Nielsen et Facebookopslag, hvor der enkelt stod: “Sku ha’ gået til Louis Nielsen” med et billede af Cimbrertyren. Det kostede dem ingenting at lave, men det var sjovt, skabte en viral effekt og de fik deres brand komplet sammen med den aktuelle kontekst, hvilket er helt ideelt i Guerilla Marketing.

Mix af marketing! – Du kan få hele kongeriget!

“(..) men ved du, at hvert ord vi siger og har sagt, skrives op og kommer i morgen i avisen! sagde kongedatteren”.

Ja, det kan du lige tro, vi ved – og det er vi glade for!

Guerilla Marketing skaber omtale, og et drømmescenarie er, at det udmønter sig i henvisninger fra andre medier og kanaler, der kan promovere dit brand uden ekstra omkostninger for dig.

Viral Marketing

Marketings-typer hænger ofte sammen, og hvis du først får opmærksomheden gennem en sjov og særpræget idé, er der også en stor chance for, at den går viralt.

… så levede budskabet lykkeligt til sine dages ende – ikke uden videre!

Du kan selv fremprovokere viral effekt ved viral marketing, hvor du laver kampagner og andet larm, der stemmer overens med din Guerilla Marketing. På den måde holder du liv i bålet og kan i højere grad sprede flammerne i den retning, du ønsker.

Buzz Marketing

Den kære H. C. Andersen havde været marketings-konge, hvis han levede i dag! For Kejserens Nye Klæder er vitterlig også en historie om, hvordan du ikke behøver at bruge penge på de fineste klæder, når du kan få bred omtale ved blot at have en god idé. En idé som modsætter sig alle de forestillinger om normalitet, som befolkningen forinden har inkorporeret i sjælen.

Det er ideelt, hvis du kan få det sociale netværk til at kommentere, diskutere og sprede din unikke idé – hvilket er Buzz Marketing. I forlængelse af Guerilla Marketing, kan du præge det sociale netværk til at sprede dit budskab ved at give folket en platform, hvor de kan interagere med den skøre idé og hinanden. Sociale medier er uden tvivl et rigtig godt valg til samme. Her kan du samle modtagerne i et forum, hvor de kan ytre alle deres indvendinger og holdninger til din mærkværdige markedsføring! Samtidig kan de oplagt dele historien til hele kongeriget med deres egne kommentarer og “tags”.

Start med idéen – det er svært nok i sig selv!

Et marketing-mix samler kongeriget, men alt starter med Klods Hans og den gode idé! Det kan være svært at tænke ud af boksen, når du arbejder i selvsamme boks. Derfor kan det være fordelagtig at få eksterne øjne på idéer og muligheder. Både til at konceptualisere de skøre og anderledes idéer, men lige så meget i forhold til at eksekvere dem og holde liv i flammerne.

Man kan sagtens gøre budskabet til en svane, selvom idéen er udviklet i en
andedam!

Klods Hans var sin egen, men uden brødrene at afspejle sig i, ville han ikke have adskilt sig og forarge befolkningen. Derfor er det også vigtigt at kende feltet, kunderne og alle små marketing-tricks, så din idé og markedsføring ER nytænkende, unik og anderledes.

Få rådgivning, et kreativ indspark og -oplæg til din Guerilla Marketing – her.

Relateret