Hvad siger reklamemanden?

Reklamemandens ABC

Vores KPI’er vurderes ud fra, om vi kan øge jeres ROI i B2B-salg via en større SoMe-, PR- eller SEO-indsats til jeres SSL-sikret CMS-system, som vi håndterer i et CRM-system. Vi afregner prisen i henholdsvis CPC, CPM eller CPU alt efter, hvad du ønsker?

Reklamemandens ABC er kundens ÆØÅ

Jeg gætter på, at du før eller siden har hørt lignende smøre fra en reklamemand med lidt for stramt slips? Problemet er ikke kun, at han kaster den ene forkortelse efter den anden henover hovedet på dig. Problemet er lige så meget, at du nikker anerkendende for at vedligeholde “ansigt” og virke professionel. Scenariet kolliderer i, at jeres eventuelle samarbejde starter med radikale misforståelser.

Jeg siger ikke, at det sker hver gang, men jeg siger, at det sker, og at det fra reklamemandens side skal overvejes, hvor mange forkortelser, han bruger for sin egen skyld, og hvor mange han bruger for kundens skyld. Husk, at forkortelser er opfundet for at simplificere og ikke opkvalificere formidling.

Tag eksempelvis ROI (Return On Investment). Hvis du ikke ved, at reklamemanden fortæller om profitering fra investeringer, mister du en vital pointe, og I kan gå helt skævt af hinanden fra start – er det godt for nogen?

Hvis din arbejdsplads ikke indeholder en decideret marketingafdeling, har du ikke en jordisk chance for at forstå hele marketing-registeret med CMS, ROI, B2C, CPC m.m. Du kan samtidig ikke undgå at markedsføre dine ydelser i et eller andet omfang, hvorfor du er ekstra tilbøjelig til at “nikke med” på de fine ord, reklamemanden proklamerer.

Blot til info, er jeg selv reklamemanden, hvorfor opfordringen er lige så meget en selvindsigt, som det er et skud udadtil. Jeg mener reelt, at det er en problemstilling, som bør tages seriøs og bør give stof til eftertanke.

Hvor stort er kendskabet, og hvor stort er problemet?

Jeg besluttede mig for at undersøge, om der var noget om snakken, når jeg siger, at reklame-sproget kan gå over hovedet på mulige kunder.

Derfor udvalgte jeg 6 forkortelser, som indgår i reklamebranchens ABC. Dem tog jeg med til Aalborgs lokale forhandlere og offentlige steder – altså potentielle kunder – for at høre, om ansatte kendte betydningen af forkortelserne. Jeg lavede med andre ord en voxpop – hvilket igen er et smart ord for interviews på gaden.

Jeg valgte forkortelserne:

SEO: Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering) “kom højt på Google”.
SoMe: Sociale Medier.
B2B: Business to business – handel mellem virksomheder.
CPC: Cost Per Click – Afregning i pris pr. klik ind til hjemmeside eller lignende.
PR: Public Relations – En virksomheds kommunikation i det offentlige rum.
ROI: Return On Investment – Profit fra investeringer.

Overraskende resultater og overraskende selvindsigt!

“Er B2B ikke en vitamin?”, “Betyder ROI ikke konge på fransk?”, “Er SoMe det der om seksuelle overgreb?”

Jeg trådte ind ad 22 forskellige “døre” i Aalborg. Jeg ville nå bredt ud i brancher, så jeg var blandt andet på besøg i en:

Frisørsalon, tøjbutik, frivillig organisation, café, restaurant, fast-food-kæde, babyinteriør-forhandler, optiker, chokolade-/kaffeforhandler, elektronikbutik, boligindretningsbutik, isenkræmmer, bogforhandler, vinforhandler, blomsterforhandler, kostumeforhandler og et apotek!

Det her er resultatet af, hvad ansatte fra de forskellige handelsdrivende kendte til forkortelserne:

Kendskab til reklamemandens forkortelser

Så der var ingen af de adspurgte, som kendte betydningen af CPC eller ROI Stefan?
… Med mindre vi er i Frankrig, hvor én pointerede, at ROI betyder konge -– så nej.

Lad det være in mente, at undersøgelsen ikke på nogen måde var kvantitativ og decideret repræsentativ, men såmænd bare en hurtig søgen efter tendenser – og det fandt jeg!

Det overordnede resultat forbløffede

Selvfølgelig regner du da med, at din hypotese er holdbar, inden den undersøges. Jeg havde dog ikke forudset, at nul og niks kendte hverken ROI eller CPC, at så lidt kendte SoMe og at så mange har misforstået PR.

B2B er indforstået gennem afsætning

Med sit flotte snit på 50%, var B2B det, de fleste vidste, hvad betød. Det giver jo god mening i specielt butiksmiljøer, hvor de fleste i et eller andet omfang har erfaring med afsætning, hvor B2B formodentlig står på side 1 i grundbogen.

SoMe forklarer ikke sig selv

Det overraskede mig, at SoMe ikke var mere udbredt. Specielt fordi, jeg ærlig talt selv troede, betegnelsen var blevet hverdagssprog. Jeg trådte med andre ord i egen fælde – shame on me! Resultatet er interessant, da selv stillingsbetegnelser anvender forkortelsen: SoMe-Manager, SoMe-specialist osv. Der er altså en stor chance for, at maleren på hjørnet derfor ikke ved, hvad han får, når der står SoMe på visitkortet. SoMe betyder Sociale Medier og har altså intet med #MeToo at gøre, som flere af de adspurgte også gættede på.

SEO eller CEO?

På min arbejdsplads, Apropos Bureau, er en af vores kernekompetencer at lave SEO til kunderne, så de får mere synlighed. I undersøgelsen var det kun 3 af 22 som vidste, hvad det betød. Flere af de adspurgte troede, jeg havde stavet forkert og mente CEO: en administrerende direktør. Det hjalp ikke meget at fortælle, at det står for Search Engine Optimization. Den rette tilgang var, og bør være, at SEO skal forklares ud fra dets større mening: at få mere synlighed ved at blive rigtig gode venner med Google. Hvis forkortelsen absolut skal anvendes, er det nærmest mere givende at sige: “SEO står for Super Effektiv Opmærksomhed”.

PR – “Det er jo reklame”

Alle kendte den ældre forkortelse, PR: “Det er jo marketing”, “Det er jo reklame”, “Arh, det er jo bare PR” eller “Ja, ja, PR er promovering”. Altså det er jo ikke helt forkert, men hvis du som kunde forventer hele paletten inden for markedsføring, når du får et bureau til at håndtere din PR, så er første misforståelse allerede søsat. PR er Public Relations og virksomhedens kommunikation i det offentlige rum – tænk pressemeddelelser, offentlig omtale osv.

Le ROI de France

Som med SoMe overraskede det mig gevaldigt, at ingen vidste, hvad ROI betød. Jeg troede det var gængs tale, specielt ift. tidligere realisering om, at flere af de adspurgte måtte have erfaring i afsætning. Jeg ved at flere marketing-guruer, bruger ROI uden yderligere forklaring i oplæg om markedsføring og vækst i virksomheder, hvilket i så fald ikke er selvforklarende.

Så næste gang du hører det der ord, som lyder lidt fransk, så ved du, at reklamemanden taler om profit af investeringer – Vive le Roi!

CPC – Vi er der ikke endnu!

Well … CPC siger ikke sig selv, og de adspurgte kunne højst fremprovokere ord, som C’et kunne stå for: “Computer?” eller “Corporate?”. CPC er Cost Per Click: afregning i pris pr. klik ind til hjemmeside eller lignende. Hvis du ikke selv er Bill Gates til alt det digitale, så er jeg sikker på, at du pænt kan spørge reklamemanden, om han ikke vil forklare dig, hvad du præcis får for pengene.

Apropos øjenhøjde – K. I. S. S.

Danmarks Statistik vil sikkert krumme tæer over den sporadiske og detalje-fattige undersøgelse. Ikke desto mindre fandt jeg tendenser, som i al fald kun bekræftede min sang om, at kunder skal anfægtes i øjenhøjde, men også selv være proaktive. Det tror jeg på både kommer reklamemanden og kunderne til gode på længere sigt.

Vi skal tale samme sprog og møde hinanden i øjenhøjde. På den måde opnår vi det bedste og mest effektive samarbejde.

Hvis forkortelserne absolut skal bruges, så skal de forklares. Derfor må artiklens sidste forkortelse blive: K.I.S.S: Keep It Simple, Stupid! – og forståeligt!

Artiklen er udarbejdet af Stefan Noe, Kreativ Tekstforfatter hos Apropos Bureau.