Søgemaskineoptimering: Kom godt igang SEO-guide til novicen

Søgemaskineoptimering SEO Guide

Har du brug for indsigt og praktiske værktøjer, som er lige til at gå til? Så er denne artikel lige noget for dig. Vores ekspert tager dig med på en intro-tur i søgemaskine junglen, og hjælper dig godt fra start.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Stryg til tops på Google med søgemaskineoptimering! Hvordan? Det kan du finde ud af i denne artikel.

SEO: Søgemaskineoptimering?

Du hører det sikkert en del. Forkortelsen SEO fremtræder flere og flere steder efterhånden, og mange behandler emnet samt bruger det i deres daglige arbejde. Særligt markedsføringsbureauer og fagfolk anvender termen.

Men er det så vigtigt, det dér SEO?

Det korte svar er, JA!

Fordi vi ønsker at brugere og i særdeleshed vores potentielle kunder, ser det indhold, vi producerer og præsenterer på vores respektive hjemmesider og webshops. Vi vil gerne findes på søgemaskinerne, i særdeleshed på Google – som for mange ER Internettet.

Relevans er basis for at blive vist på Google

For at blive fundet på søgemaskinerne, er det ikke tilstrækkeligt at have en hjemmeside der præsenterer, hvem vi er og hvad vi står for. Hjemmesiden skal optimeres og toptrimmes efter alle kunstens regler for at blive indekseret og dermed rangeret i vores brugeres og kunders søgeresultater.

Det oplagte spørgsmål er så: Hvordan bliver min hjemmeside vist og eksponeret for min målgruppe?

– Som udgangspunkt kan vi starte med et enkelt svar – og det er: relevans.

Hvis din hjemmeside er relevant og præsenterer relevant indhold for den søgning, der finder sted på søgemaskinerne, præsenteres din hjemmeside i så fald for brugeren eller kunden, som foretager søgningen.

EKSEMPEL
Hvis der søges på ”Apropos Bureau”, vil vores hjemmeside blive vist i søgeresultatet på Google.
Apropos Bureau søgemaskineoptimering
Grunden til at Apropos Bureau bliver vist i søgeresultatet, når der foretages en søgning på eksempelvis Google er, at det er en relevant hjemmeside (i forhold til søgeordet) – naturligvis fordi vores bureau hedder Apropos Bureau.

FEDT! Hvor svært kan det være? Det er der jo ingen ben i!

– Nej – Det er helt korrekt.

Det er ikke svært at blive vist på så præcise søgeord, som eksempelvis indgår i virksomhedsnavnet.

Men hvor mange og hvem søger på din hjemmesides navn?

– Det er personer der i forvejen har et kendskab til din eksistens.

Det vi ønsker med søgemaskineoptimering er, at øge mængden af trafik til din hjemmeside. Dvs. personer der klikker ind på din side, for at læse dit indhold eller købe dine produkter!

Derfor er det ikke tilstrækkeligt, at din hjemmeside kan findes ved en søgning på navnet. Det er ikke nok, vi vil mere end det. For det er igennem de associerede søgninger, vi kan opnå øget synlighed. Dermed øges trafikmængden fra søgemaskinerne ind til din hjemmeside. Altså, igennem søgninger der er relevante for dit indhold eller dine produkter, uden nødvendigvis at være din virksomhedsnavn.

Gratis udstillingsvindue via organisk trafik

Typen af trafik vi får fra søgeresultaterne på søgemaskinerne, er det vi kalder ’organisk trafik’.

Altså trafik til din hjemmeside du ikke bruger annoncekroner på.

Organisk trafik kan så at sige beskrives som GRATIS trafik til din hjemmeside, på lige fod med tøjforretningens placering i bybilledet. Jo mere central en placering din tøjforretning har, desto mere bliver den set, og desto flere besøger forretningen.

Men… Der er selvsagt ikke noget, der er 100% gratis. Med udgangspunkt i tøjforretningens fysiske butik, så kræver det ressourcer, særligt økonomiske, fra forretningens side at få den bedste placering i byen.

For at overføre den fysiske butiks placering til internettet, kræver det på samme måde også ressourcer at få den bedste placering på søgemaskinerne. Der er dog et andet regelsæt der gælder online i forhold til din placering i søgemaskinerne, som distancerer sig fra den fysiske virkelighed.

EKSEMPEL
Vi ønsker at få trafik fra søgninger på ’Reklamebureau i Aalborg’ – selvsagt fordi vi gerne vil have, at personer der aktivt søger efter et reklamebureau lokalt i Aalborg kan finde os.

Det er dog ikke givet på forhånd, at vores lokation i Aalborg medfører, at vi bliver fundet på søgeordet “Reklamebureau i Aalborg”.

Så tænker du måske – Hvorfor ikke?

Det er jo sådan set også et meget plausibelt spørgsmål, men der er igen en klar årsag til, at vi ikke nødvendigvis er nr. 1 på Google, når der bliver søgt på ’Reklamebureau i Aalborg’.

Det simple svar er: Konkurrence!

Vi er mange reklamebureauer i Aalborg. Så selvom vi selv synes, det er relevant, at vi vises i søgeresultaterne, når en bruger konkret søger på ordene: ’Reklamebureau i Aalborg’, så bliver vi alligevel rangeret af søgemaskinerne ud fra en række øvrige parametre.

Google optimering for placering over konkurrenterne

 

Konkurrencen om placeringerne

I og med at der er andre reklamebureauer i Aalborg, og at der kun er én førsteplads i søgeresultaterne, er vi naturligvis interesseret i at få den bedste placering. En god placering medfører, at brugerne vælger os fremfor at gå ind på konkurrenternes hjemmeside.

For det første skal vores hjemmeside optimeres, så den kan findes af Google. Når det er på plads, vil vi gøre alt, vi kan for at få ’byens bedste placeringer’ på de udvalgte søgeord, der er relevante for vores forretning.

Altså vi vil naturligvis have den bedste placering på relevante søgeord, for at få flere besøg på vores hjemmeside!

Men hvordan kan vi så gøre os fortjente til at få den bedste placering i byen?

– Det kan vi ved at producere relevant indhold.

Det der skal forståes som relevant indhold, er i denne forbindelse:

  • Relevant indhold der er bedre end de hjemmesider, der ligner vores egen.
  • Indhold der er optimeret, så søgemaskinerne kan forstå det.
  • Indhold der skaber værdi og er interessant for den besøgende på vores hjemmeside.

Opsummerende, skal vi altså være relevante og bedre end vores konkurrenter, for at vi kan blive fundet på Google-søgninger.

Men hvordan ved Google, om vi er bedre end vores konkurrenter?

– Godt spørgsmål!

Der er en række parametre, som har indflydelse på de kriterier, der bliver evalueret, når Google jævnligt tjekker vores hjemmeside – altså vi bliver målt op imod andre online hjemmesider. Det vil vi uddybe senere i det følgende afsnit.

Opnå resultater med din søgemaskineoptimering

Inden det bliver for teknisk, får du her et par tommelfingerregler, der er til at forstå og lige til at gå til.

Tommelfingerregel #1: Tekst er alfa omega

En ting er, at du har en hjemmeside. Men uden indhold har den ingen værdi i søgeresultaterne. For at Google kan forstå, hvad din hjemmeside beskæftiger sig med, SKAL du have tekst. Masser af tekst. Bedre end konkurrenterne.

Note: Tekst på hjemmesider skal indeholde de søgeord, som du ønsker en placering på.

Tommelfingerregel #2: Brugeroplevelsen i fokus

Ingen (læs: næsten ingen) orker en side kun med tekst. Derfor bør du sørge for, at indholdet er relevant og interessant. Det skal også rent visuelt være interessant for brugeren. Brug derfor billeder, illustrationer, infografikker og video.

Note: Google tager højde for, hvor lang tid en bruger har været på din hjemmeside, derfor er det vigtigt, at siden er interessant – også at se på.

Og så til det lidt mere tekniske …

For at din hjemmeside bliver synlig på Google og – ideelt set, rangeres højt i søgeplaceringerne, skal der en del teknisk snilde tilføjes til dit hårde arbejde.

Vil du være med i toppen af søgeresultaterne, så er det nødvendigt, at din hjemmeside er tip-top i forhold til en række tekniske parametre. Det forholder sig sådan, at de hjemmesider der bliver belønnet med en høj placering i søgeresultaterne, er valideret på to understøttende områder:

  • 1. del af søgemaskineoptimering er det der foregår på (internt) din hjemmeside. Vi kalder det: On-page optimering
  • 2. del af søgemaskineoptimering er det der foregår (eksternt) rundt omkring din hjemmeside på World Wide Web.
    Vi kalder det: Off-page optimering

Disse to områder vil vi gennemgå i de næstkommende afsnit.

On-page søgemaskineoptimering

Første stadie for seriøs on-page søgemaskineoptimering, er at din hjemmeside, ifølge søgemaskinerne, er en kvalitetshjemmeside, der er struktureret og opbygget, således søgemaskinerne forstår den!

Som navnet siger, altså ‘søgemaskineoptimering’, er det en optimeringsproces. Jo bedre standarden generelt bliver hos andre hjemmesider, desto bedre forventer søgemaskinerne også, at din hjemmeside er.

  •  Du er altså nødt til at følge med i udviklingen, for at din hjemmeside er optimal i forhold til fortsat at skaffe og ikke mindst forbedre mængden af organisk trafik.

On-page søgemaskineoptimering

 

På nuværende tidspunkt er det væsentligt, som nævnt, at din hjemmeside er relevant. En anden væsentlig faktor er ligeledes, at din hjemmeside er mobilvenlig.

Brugeroplevelsen betyder meget for din rangering, hvorfor også indlæsningstiden på din hjemmeside er vigtig. Derfor skal der løbende hastighedsoptimeres.

Anno 2018 er et andet fokusområde: sikkerhed. Dine søgeresultater er derfor også påvirket af, om hjemmesiden er sikker, hvilket imødekommes ved, at hjemmesiden har et såkaldt SSL-certifikat installeret.

Rent teknisk skal hjemmesidens struktur være ‘ordnet’, og i et sprog søgemaskinerne kan forstå.

Som en lille opsummering og for at liste nogle forskellige specifikke faktorer, som har indflydelse på søgemaskineoptimering, kan nævnes:

  • Relevans
  • Brugeroplevelse
  • Mobilvenlighed
  • Tekst (overskrifter, afsnit)
  • Billeder, video, grafik
  • Hastighed
  • Sikkerhed (SSL)
  • Hjemmesidestruktur
  • Meta-titler
  • Meta-beskrivelser

Off-page søgemaskineoptimering

Har du nogenlunde styr på din hjemmesides on-page søgemaskineoptimering, så er du parat til at tage fat i 2. stadie: off-page søgemaskineoptimering, herunder linkbuilding.

Men hvad er linkbuilding? – og hvorfor er det vigtigt?

Godt spørgsmål!

Linkbuilding er groft skitseret henvisninger fra andre hjemmesider, og selve processen i at skaffe henvisninger til dit indhold på din hjemmeside.

  •  Altså andre hjemmesider, som henviser med et link til det indhold, du har på din hjemmeside, og processen for at få andre til at henvise til dit indhold.

Årsagen til at det er vigtigt i forhold til dine placeringer i søgeresultaterne er, at henvisninger fungerer som en form for validering af din hjemmeside.

Netop validering af din hjemmeside og indhold, er essentiel.

For nu at drage parallel til 1. afsnit i artiklen (relevans), er validering vigtigt for at bekræfte, at dit indhold er relevant, og for at bekræfte at dit indhold er bedre end konkurrenternes.

Eksempel:
Effekten af linkbuilding kan sammenlignes med, at ’on-page søgemaskineoptimering’ billedligt talt er entreprenør, der bygger et hus. Dit hus (læs: din hjemmeside) bliver rigtig flot og lige som du ønsker, men for at følge med tiden, må du lave en tilbygning og reparere taget for at holde vejr og vind ude.

En dag bliver du kontaktet af et stort boligmagasin, som viser interesse for dit flotte hus. Magasinet ønsker at lave en artikel om dit hus og i den forbindelse lave et interview med dig. Efterfølgende skriver magasinet en helsides artikel i deres næste udgivelse. Flere bliver opmærksomme på dit flotte hus, og du bliver nu kontaktet af andre medier, og folk der vil købe et hus magen til.

På den måde bliver dit hus, på grund af dit gode håndværk, centrum for udviklingen af dit firma, yderligere omtale samt flere kunder i butikken.

Det samme vil vi gerne opnå online for at blive valideret af søgemaskinerne og opnå en højere placering i søgeresultaterne, så vi får mere omtale og flere kunder i butikken.

Enten kan vi være heldige og dygtige, som entreprenøren i eksemplet, at nogen opdager vores hjemmeside. Dermed kan vi selv, ligesom entreprenøren, bidrage til vores hjemmesides succes, ved at lave relevant kvalitetsindhold, der giver en god brugeroplevelse på vores hjemmeside.

Ellers kan vi også gøre en ekstra indsats, for ikke at vente på nogle opdager hjemmesiden og henviser til os (fordi vi selvfølgelig laver utroligt relevant indhold, som andre vil dele og linke til).

Linkbuilding og outreach er vigtig for søgemaskineoptimering

Her kommer ’off-page’-linkbuilding ind i billedet.

Det kan være tidskrævende og virke uoverskueligt at komme i gang med, men linkbuilding er den bedste vej til at ’hjælpe’ Google med at forstå, hvor vigtig din hjemmeside er.

Mulighederne indenfor linkbuilding er mange –  rigtig mange! Her vil jeg præsentere et par håndgribelige tiltag, som du selv kan give dig i kast med.

Det er en god idé som udgangspunkt at udelukke at købe sig til links, i forhold til at gøre sig fortjent til et link ved at levere en artikel eller andet relevant indhold for den udvalgte hjemmeside, du ønsker link fra.

Hvordan kan du selv gå i gang med at styrke din linkprofil?

Med en mere journalistisk tilgang til at opbygge en linkprofil med henvisninger til din hjemmeside, opnår du en højere autoritet i Google’s rangering.

Du er derimod i risikozonen for at blive straffet, hvis dine link-henvisninger er markeret som ’sponsoreret’ eller ’reklame’.

Derfor vil vi anbefale dig at fokusere på at lave rigtig godt indhold (kaldet content marketing), som rent faktisk er interessant for andre at dele online.

  • Fokusér på det du er god til, og der hvor du kan adskille dig fra dine konkurrenter.

Foretag undersøgelser og offentliggør resultaterne eller lav guides, der er relevante for din målgruppe!

Ananas i egen juice: Nu kan du bare tage denne artikel-guide som eksempel. Vi skriver den selvfølgelig i de bedste intentioner om at oplyse og inspirere dig, men indforstået håber vi da også, at artiklen er SÅ interessant, at andre vil dele eller linke til den – det ville i alt fald være drømmescenariet. Det lægger vi ikke skjul på.

Alternativt kan du forsøge dig med pressemeddelelser.

Hvis du har en god historie eller er kreativ, kan du selv skrive din pressemeddelelse og sende den ud til relevante medier. Dermed medier der stemmer overens med din målgruppe, og som med sandsynlighed vil henvise til din hjemmeside, når der fortælles om din virksomhed.

De mest kvalitative links du kan få, er typisk fra nyhedsmedier, offentlige institutioner og store blogs. Andre links du kan forsøge at få, kan være danske kataloger, små blogs, fora, sociale medier og nichesider, hvilket også er en okay løsning. Så længe dine links er relevante og ikke mindst naturlige!

Denne første introduktion skulle gerne give et indblik i, hvad søgemaskineoptimering (SEO) er for en størrelse, og at du altså sagtens selv kan gøre en hel del for dine placeringer i søgemaskinerne! – Også uden det koster alverden.

Hvis du har brug for en uddybning, eller står i en situation, hvor du har brug for hjælp til at komme videre – så kontakt mig (Lars Marco) på 60 14 31 29 eller skyd en mail afsted på lma@aproposbureau.dk.

Et par gode gratis værktøjer: