Pas på reklamerne! Nye fænomener indenfor markedsføring blomstrer. Et af de seneste skud på stammen “influencer marketing” kan være uigennemskuelig for forbrugeren – men er kommet for at blive.
Influencer marketing er effektivt men uigennemskueligt!
I takt med at markedsføring har udviklet sig, opstår der mange nye tendenser og begreber. Begreber som “slow marketing”, “content marketing”, og det nyeste skud på stammen, “influencer marketing”, har fundet vej til det danske marked.
Fænomenet “influencer marketing” går ud på at få indflydelsesrige personer til at markedsføre produkter. Konceptet er baseret på at virksomheden kommunikerer sit budskab via en stemme, som forbrugeren ser op til og stoler på.
EN VERDEN AF REKLAMER
Verden bugner med reklamer og annoncer. Grænsen for hvor forbrugeren møder reklamer, flytter sig hele tiden. I gadebilledet hænger store skærme, plakater, og selv i busserne har reklamerne overtaget. I hjemmet afbryder reklamerne tv’et, og de sociale medier.
Hos det aalborgensiske reklamebureau Apropos Bureau byder man alle nye typer af markedsføring velkommen. Vi synes det er vigtigt at finde nye metoder og platforme at markedsføre sig på. Det gør det lettere at målrette et givent produkt direkte til forbrugeren, udtaler Mads Mathiasen, kreativ direktør hos Apropos Bureau.
ANDRE FORBRUGERE SKABER TILLID
Mange forbrugere benytter sig af de sociale medier til at undersøge produkter og services. 92% af forbrugere stoler på andres forbrugeres anbefalinger, og netop denne tillid benytter reklamebranchen sig af. Når indflydelsesrige personer (såkaldte influencers, red.) kommunikerer på virksomhedens vegne, opfatter forbrugeren det som et kvalitetsstempel.
Med den nye form for markedsføring, kan det være svært at skelne mellem hvornår der er tale om direkte annoncering.
I gamle dage, var forbrugeren mere opmærksom på hvornår de blev udsat for en annonce, f.eks. i avisen, reklameblokken, eller i biografen. I dag kan det være sværere at gennemskue nogle typer af annoncer, fordi de bliver implementeret i vores daglige brug af medier.
Hos Apropos Bureau mener man dog ikke, at forbrugeren skal være nervøs for den nye markedsføringsmetode: Forbrugeren vil opleve et mere direkte og personligt salg. Dette skyldes at influenten ofte kender deres følgere bedre end virksomheden gør, siger Mads Mathiasen. Desuden er der nogle helt grundlæggende krav i Forbrugerloven om, at influenten skal gøre forbrugeren opmærksom på, at dette er reklame eller et sponsorat.
En ting er sikkert: Influencer marketing er kommet for at blive. Som forbruger skal man derfor være ekstra opmærksom på den “skjulte” reklame.
Kontaktinfo: Mads Mathiasen, [email protected], tlf. 60 14 31 19