Skip to main content
Artikler

Ny coronavirus: Navigér din virksomhed sikkert gennem anden bølge

By 31/08/2020januar 30th, 2024No Comments

Coronavirus og din virksomhed

 

Med genåbningen af caféer, restauranter og byliv kan den pandemiske coronavirus for mange fremstå som et fjernt, feberagtigt mareridt. 

Ny coronavirus medførte i foråret en lockdown-periode, som har været hård for mange virksomheder. Frisører, klinikker, og andre typer af virksomheder, der er afhængige af fysisk kundekontakt, har været specielt hårdt ramte, hvilket fint illustreres i grafen fra Danmarks Statistik herunder:

Forbrug, frisører og skønhedsklinikker


“Forbrug, frisører og skønhedsklinikker”
kilde: dst.dk

Sommeren er nu over os, og mange går rundt i en euforisk lykkestrøm over endelig at kunne drikke café latte på deres yndlingscafé igen. Ny coronavirus ligger dog under overfladen og ulmer som et skældsord, man for nyligt er blevet afvænnet med at bruge. Folk er bange for at råbe vagt i gevær, og alle vil egentligt helst vende tilbage til deres normale hverdag – én gang for alle.

Alligevel er mange eksperter enige: anden bølge af ny coronavirus synes uundgåelig. Så hvad gør man som virksomhed for at opveje de negative følgevirkninger, en pandemisk coronavirus bringer med sig?

Ny coronavirus behøves ikke at varsle fatale økonomiske konsekvenser for din virksomhed. I denne artikel kan du læse hvorfor.

E-commerce – udnyt fremtidens handelsmarked

En af de helt store forretningsområder, der ikke har følt sig så ramt af ny coronavirus, er nethandel, populært kaldet e-commerce, som dækker over alle former for digitalt salg af varer og produkter.

FDIH’s nyeste corona-analyse (foretaget d. 30. april 2020) viser, at over halvdelen af danske netbutikker har oplevet fremgang under første bølge af corona, og for knap en tredjedel er væksten på mindst 50%.

Desuden viser en undersøgelse fra Danmarks Statistik, at hele 70% af alle danskere mellem 16 og 89 år handlede på nettet i løbet af januar, februar og marts 2020.

Udviklingen e-commerce gennemgår tyder ikke på at stoppe – specielt under pandemier hvor folks adgang til fysisk forbrug er begrænset.

Skiftet fra fysisk forretning til en virksomhed baseret på e-commerce kan for nogle virke svært og uoverskueligt. Men skiftet behøves hverken at være endegyldigt eller komplet, og det kan snildt bruges som supplerende indtægtskilde i coronatider.

De fleste virksomheder har et eller andet, de kan sælge. Tænk for eksempel på frisører – her kan forskellige produkter som voks, shampoo og hårpleje sagtens sælges gennem e-commerce.

Det handler om at tænke kreativt og identificere hvilke produkter, der er bærende for forretningens trivsel. Måske kan nogle serviceydelser, der ellers vil være umulige at udføre grundet ny coronavirus, flyttes online? Som et eksempel kunne et VVS-firma udleje værktøjer og stå til rådighed med faglig ekspertise via forskellige platforme som Skype eller Facebook.

Hvis du ønsker at udvikle din forretning med henblik på e-commerce, følger her 5 gode råd til, hvordan du bedst muligt kommer i gang:

1. Sørg for at din hjemmeside er brugervenlig

Dette er det mest basale – og måske også det vigtigste – tip til succesfuld e-commerce. Hvis din hjemmeside er svær at navigere rundt på, loader langsomt og ikke er visuelt appellerende, får du svært ved at lokke dine kunder til at bruge meget mere end 5 sekunder på siden. Apropos Bureau hjælper dig gerne med at få din hjemmeside til at fremstå professionel og engagerende.

2. Udnyt de sociale medier

Sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn er uvurderlige, når det kommer til at drive trafik til din hjemmeside. Skab engagerende indhold på dine sider og sørg for, at de altid er opdaterede med dine nyeste produkter og tilbud. I tvivl om hvor du skal starte? Vi hjælper dig gerne med dine sociale medier, så du selv kan fokusere på andre vigtige ting.

3. Bliv vist i søgeresultaterne

Google står for over 85% af alle foretagede søgninger, så succesfuld e-commerce beror i høj grad på at være synlig på Google. Et populært koncept her er ‘Search Engine Optimization, forkortet SEO, et begreb du måske har hørt før. SEO hjælper dig til at skabe mere organisk trafik, hvilket vil sige trafik, der ikke kommer fra betalte annoncer. Du kan også udnytte Google Ads, der kan skabe betalt trafik via forskellige kampagner og online-annoncering. Hos Apropos Bureau er vi eksperter i digital markedsføring, og vi vil gerne assistere dig med at finde den løsning, der passer bedst til dig.

4. Skab strategiske e-mailkampagner

Email-kampagner- og lister kan hjælpe dig med at udvide din kundebase og tiltrække interessenter for dit produkt og din virksomhed. Saml dit indhold i en konkret og fængende email – gerne med visuelle elementer. Her er det oplagt at lave call-to-action, hvilket betyder, at du opfordrer kunden til at foretage en handling. Det kan for eksempel være et link, kunden kan klikke på for at komme ind til et bestemt produkt eller en bestemt side. Apropos Bureau rådgiver dig gerne i forbindelse med email-kampagner.

5. Vær ikke bange

Det sidste tip er egentligt mest for at understrege vigtigheden i, at det ikke er forkert at tænke ud af boksen. Det kan være, at dit forretningsområde er meget strømlinet og konservativt i forhold til, hvad andre virksomheder gør, men det betyder ikke, at det er forkert at gøre det på din egen måde. Vær ikke bange for at sælge dine produkter på en anderledes og utraditionel måde og tænk hele tiden nye idéer og koncepter ind i dine eksisterende ydelser.

Pandemi og paradigmeskifte

Pandemi = paradigmeskifte?

Pandemier medfører som regel en ændring i den basale måde, vi omgås andre mennesker på. Tænk blot på før ny coronavirus – hvor tit gav du ikke hånden, en krammer eller andet til andre mennesker? Fysisk kontakt er en stor del af mange kulturer, hvor det ofte anses som respektløst at undgå dette.

Det kræver meget af os som mennesker at ændre på mange af de indgroede vaner, vi har tilegnet os gennem adskillige år. Manglende fysisk kontakt kan lede til depressive perioder og isolering, hvilket blandt andet har en indflydelse på folks forbrugsvaner.

Derfor kan dårligt timede kampagner have en negativ virkning på din virksomheds brand. Som eksempel blev den amerikanske chokoladegigant Hershey nødt til at aflyse deres kampagne “Heartwarming the world”, der viste smilende mennesker uddele chokolade med håndtryk og krammere.

Måden du markedsfører dine produkter på under ny coronavirus kan altså uvildigt støde andre. Indtænk derfor inkluderende kommunikation i dine reklamekampagner, annoncer og sociale medie-opslag.

Derudover medfører et paradigmeskifte muligheder for positiv udvikling på andre problematiske områder. Selvom klimakrisen ikke har været så medieaktuel i perioden med coronavirus, er det stadigvæk en relevant og reel problematik.

Medtænk derfor muligheden for grøn omstilling, når du lancerer nye kampagner og omstrukturerer din virksomhed. Dette kan være med til at booste dit brands troværdighed yderligere.

Hvis du gerne vil have hjælp til at navigere din virksomhed sikkert gennem anden bølge af ny coronavirus, står Apropos Bureau altid til rådighed.

Vi er totalleverandører og har helt styr på alt, der har med digital markedsføring og e-commerce at gøre. Vi tilbyder derfor en samlet løsning til netop dine behov.

Er du i tvivl, og har du spørgsmål til, hvad din virksomhed har brug for? Tøv ikke med at tage kontakt til os.

6014 3127 Få et tilbud Få 50+ cases
nyt logo apropos bureau

Der er desværre lukket for ansøgning nu

Skriv din e-mail, og bliv kontaktet næste gang der bliver åbnet en pulje

nyt logo apropos bureau

Hvad skal vi hjælpe med?

Få et uforpligtende tilbud på skræddersyede marketingløsninger, der passer perfekt til dine behov.

Vi vender hurtigt tilbage på din forespørgsel.

✅ Ingen binding ✅ Fuld gennemsigtighed ✅ Tillid, troværdighed og ærlighed

nyt logo apropos bureau

Hvad skal vi hjælpe med?

Få et uforpligtende tilbud på skræddersyede marketingløsninger, der passer perfekt til dine behov.

Vi vender hurtigt tilbage på din forespørgsel.

✅ Ingen binding ✅ Fuld gennemsigtighed ✅ Tillid, troværdighed og ærlighed