Stemmesøgning er i rivende udvikling

Stemmesøgning er i rivende udvikling

Hvad er det lige stemmestyret søgning er?

Stemmesøgning (på engelsk: voice search) er betegnelsen for søgninger, der bliver gjort med stemmen. Det er én af de hurtigst voksende tendenser, hvis man skal tro på Google. Når man bruger stemmesøgning, er det en ny måde at få information på, hvor den ‘gamle’ metode vil være at søge på Google ved at skrive sin søgning.

Stemmesøgning bliver kun større og større, og allerede her i 2018 bruger 40% af alle personer over 18 år denne måde at søge på. Hvad bliver der søgt efter? Det er både information, produkter og tjenester. Eksperter forudser, at i år 2020 vil halvdelen af alle søgninger være stemmesøgninger.

De tre største virtuelle assistenter

Siri

Apples bud på en virtuel assistent er Siri, som i skrivende stund er den største af dem alle. Ifølge en undersøgelse fra Business Insider foretaget i maj 2018, har Siri en markedsandel på 45,6 % i USA.

Google Assistant

Googles virtuelle assistent er blevet vurderet af danske eksperter til at være den, der fungerer bedst på dansk. Google Assistant er netop kommet på dansk, og den bruger alt søgeteknologi og data fra Google. Den har en markedsandel på 28,7 % i USA.

Alexa

Alexa er Amazons bud på en virtuel assistent. Denne stemmestyrede assistent er endnu ikke kommet på dansk, men med rygterne om at Amazon snart kommer til norden, er det ikke utænkeligt, at det snart bliver aktuelt. Alexa har en markedsandel på 13,2 % i USA.

Hvorfor bruger vi virtuelle assistenter?

Vi mennesker sætter stor pris på effektivitet, da vores tid er meget værdifuld. Derfor vinder stemmesøgninger frem, da de er hurtige og nemme, vi bruger jo kun vores stemmer til at komme frem til et resultat. Det tager bare længere tid at skrive sig til en søgning.

Googles administrerende direktør, Sundar Pichai, sagde tidligere i 2018, at Google nu vil fokusere på kunstig intelligens (AI) og dermed også deres virtuelle assistent. Deres assistent skal kunne kommunikere med virksomheder. Det vil altså sige, at du vil kunne bestille en pizza uden selv at være den, der bestiller. Det gør din virtuelle assistent for dig. Stemmesøgning vil højst sandsynligt i fremtiden kunne lave mere komplicerede opkald.

Videoen her et eksempel på, når Google Assistant fører en samtale med en virksomhed.

Hvad kan vi forvente af stemmesøgninger i fremtiden?

Stemmesøgning vil på mange måder ændre, hvordan vi søger i fremtiden. En virtuel assistent vil ikke kun kunne lave søgninger, men den vil også gøre dagligdagen nemmere.

Kundernes præferencer

Næsten 75 % af alle forbrugere online bliver frustreret, når de får vist indhold, som de finder irrelevant. En virtuel assistent med stemmesøgning vil tilpasse resultaterne til dig med dine unikke interesser og præferencer. Stemmesøgning vil altså kunne tilpasse resultater på baggrund af individualitet. Din virtuelle assistent vil også kunne forudsige, hvad du godt kan lide, baseret på dine interesser.

Naturligt sprog

Det vil efterhånden bliver overflødigt at skrive sine søgninger. De virtuelle assistenter vil blive så avancerede, at de sagtens vil kunne have en naturlig samtale uden misforståelser. Det var også det vi så, da Google Assistant ringede til to virksomheder i videoen.

Mere fokus på optimering til mobil

Da stemmesøgninger på mobile enheder vinder popularitet, vil det også være vigtigt at optimere sin hjemmeside til mobilbrug. Hvis jeres hjemmeside ikke er optimeret endnu, kan det altså kun gå for langsomt.

Forbundne enheder

Èn af de største trends lige nu er ‘det smarte hjem’. Det er hjem, hvor alle enheder er forbundet til en virtuel assistent. Så kan du styre alt fra én enhed: du kan for eksempel tænde din ovn, justere temperatur og tænde lysene, når du kommer hjem, bare ved brug af stemmen.

På et tidspunkt vil din virtuelle assistent kunne forudse, at du hver dag tænder lyset og varmen i hjemme, når du kommer hjem. Så vil den automatisk gøre det, når du kører mod din adresse.

Kan det blive for smart? Rema1000 har lavet en satirisk reklamefilm om, når det hele bliver lidt for smart. Se den her:

Den næste store trend banker på

Er din virksomhed klar til fremtiden? Hvis du mangler at optimere din hjemmeside til mobilbrug eller har brug for søgemaskineoptimering, så tag kontakt til os, så hjælper vi gerne.

Relateret

sommerannoncering

Hvordan skal du annoncere i sommerperioden?

Slukker du for annoncering i sommerferien? Det er ikke svaret. Vores Digitale Analysespecialist, Kenth Thomsen, har et tip klar →
gratis linkedin-covers

Hent 20 gratis LinkedIn-covers

Mangler du et LinkedIn-cover til din profil? Vi har designet 20 LinkedIn-covers, som du kvit og frit kan downloade. Se dem her →
Nyttige-links

21 nyttige links i 2021

Find 21 nyttige links, som hjælper til » Grafik » Tekst » Web » Salg » Alle links kan bruges af virksomheder og private - OG de er gratis.